Forskning: Tosprogede busbørn lærer mindre

Tosprogede børn med danskproblemer lærer og trives ikke lige så godt, når de køres til andre skoler frem for at blive på deres lokale skole, viser en ny undersøgelse.

Artiklens øverste billede
Hver dag bliver tosprogede børn fra især vestbyen kørt til andre af byens skoler, der bl.a. med særlige sprogmedarbejdere hjælper børnene med at blive bedre til dansk. Arkivfoto: Mikkel Berg Pedersen

Hver dag bliver hundredvis af tosprogede børn kørt i busser fra især vestbyen til andre dele af Aarhus i bestræbelserne på at gøre dem bedre til dansk. Men de klarer sig dårligere fagligt og mistrives i højere grad end, hvis de var blevet på deres lokale skole.

Det fastslår et storstilet forskningsprojekt, som TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet har lavet for at evaluere effekten af Aarhus Kommunes særlige fordelingspolitik af tosprogede folkeskolebørn.

Siden 2006 har Aarhus Kommune op til skolestart sprogtestet alle tosprogede børn. For at sikre at børnene har de bedste muligheder for at udvikle deres danske sprog, må der kun være 20 pct. elever med danskproblemer på hvert klassetrin, mens øvrige henvises til andre skoler.

Det er første gang, at ordningen er blevet undersøgt, så de henviste elever kan sammenlignes med de elever med danskproblemer, som bliver på den lokale skole.

Forskningen, der bliver offentliggjort fredag og omfatter 954 tosprogede, viser, at de børn, der bliver fordelt på andre skoler, klarer sig dårligere end de 20 pct. på den lokale skole i bl.a. læsning i 8. klasse og matematik i 3. klasse. Desuden oplever de såkaldte busbørn også en større mistrivsel i form af ensomhed, hoved- og mavepine.

Anna Piil Damm (tv), professor i økonomi, Aarhus Universitet og ph.d. Sidsel Vive Jensen, VIVE har forsket i, hvordan det går tosprogede børn med danskproblemer, når de bliver fordelt på byens skoler sammenlignet med, hvis de var blevet på den lokale skole. Foto: Christian Lykking

»Vores resultater viser, at de ekstra ressourcer til skolerne i områder med den svageste elevsammensætning er mere effektivt end flere dansksprogede kammerater,« siger projektleder Anna Piil Damm, professor i økonomi, Aarhus Universitet.

Hun kan dog ikke konkludere, at busordningen kan skrottes for at kanalisere de sparede millioner til transport over på skolerne med mange tosprogede børn, da det vil ændre elevsammensætningen på disse skoler markant og givetvis få danske forældre til at fravælge skolen.

Lignende toner lyder fra børne- og ungerådmand Thomas Medom (SF). Han mener, at resultaterne skal tages alvorligt og vil søsætte en række initiativer.

I forskningsprojektet indgår også et feltstudie, som viser, at integrationen halter på modtagerskolerne.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.