Løsningen i kaoskryds er fundet - men bilisterne må vente til sommer

Efter knap et års sonderinger er der fundet en trafiksikker løsning i krydset ved Dokk1, men etableringen kan trække ud, siger rådmand.

Artiklens øverste billede
Mange bilister har haft svært ved at overholde færdselsreglerne i krydset ud for Dokk1. Arkivfoto: Benjamin Nørskov.

Østjyllands Politi har sagt god for planen. Det samme har Aarhus Havn. Men selv hvis Aarhus Byråd umiddelbart efter juleferien skulle stemme for trafikrådmand Bünyamin Simseks (V) plan for et nyt kryds ud for Dokk1, må bilisterne givetvis væbne sig med tålmodighed.

Anlægsarbejdet vil nemlig sandsynligvis ikke blive sat i gang før sommerferien, forklarer Bünyamin Simsek.

»Når planen er godkendt, er det et spørgsmål om, hvornår det er rigtigt at udføre arbejdet af hensyn til trafikbetjeningen af området. Den umiddelbare vurdering er, at det er bedst at lægge anlægsarbejdet i sommerferieperioden, hvor trafikbelastningen er lavest i fht. at betjene Dokk1 og andre faciliteter,« siger rådmanden.

Jo, det er lang tid at vente, men omvendt er jeg også nødt til at tage hensyn til, at vi har et kompliceret kryds, der betjener både havnen og Dokk1

Bünyamin Simseks (V), trafikrådmand

Holder den tidsplan, vil krydset først blive omdannet halvandet år efter, at letbanen begyndte at køre med passagerer, og Aarhus Kommune, som konsekvens af ulovlig kørsel og frygt for uheld, satte betonklodser op for at forhindre, at bilister drejede til højre fra Dokk1.

Er det ikke lang tid at vente til sommerferien, hvis det er et problematisk kryds?

»Jo, det er lang tid at vente, men omvendt er jeg også nødt til at tage hensyn til, at vi har et kompliceret kryds, der betjener både havnen og Dokk1, der ikke kan undvære den betjening i alt for mange dage,« siger Bünyamin Simsek.

Rådmanden forklarer, at en tidligere omdannelse af krydset kan komme på tale:

»Men det vil måske have for alvorlige gener for trafikafviklingen. Det er nogle af de ting, vi skal se på i den videre proces, når og såfremt byrådet siger ja til det her.«

Teknikrådmanden har siden sin indsættelse i begyndelsen af året stået fast på, at krydset ved Dokk1 skal laves til et almindeligt T-kryds. Og en sådan løsning har rådmandens forvaltning nu fundet - i hvert fald det meste af døgnet.

Bünyamin Simsek vil spærre Havnevej, og lave et T-kryds, så det er muligt for bilister at køre både til højre og venstre ud fra Dokk1 i modsætning til i dag, hvor de kun kan dreje til venstre. Samt at passere ligeud gennem krydset fra havnen til Europaplads og omvendt.

Men i myldretiden, på hverdage kl. 6.30-9.30 og 14.30-18, vil søjler - såkaldte stelere - skyde op af vejen og spærre for gennemkørslen i krydset.

Østjyllands Politi ser det som en god løsning, fordi den er fleksibel.

»Det giver mulighed for at vurdere, om vi har de rigtige åbne- og lukketider på stelerne,« siger politiinspektør Jesper Bøjgaard Madsen, som tilføjer, at løsningen ikke blot skal sikre, at bilisterne overholder færdselsloven på Mindet:

»Vi tror på, at denne løsning kan hjælpe med at normalisere færdslen omkring Mindet. En normalisering betyder også, at der ikke må ske ophobning af trafik, der kan være farlig andre steder.«

Politiinspektøren understreger, at der er tale om et forslag, som skal behandles politisk. Og hvis byrådet godkender Bünyamin Simseks plan for krydset ved Dokk1, vil anlægsarbejde løbe op i omkring 5 mio. kr. til bl.a. skiltning, lysregulering og arbejde på vejen.

Siden det nuværende kryds blev skabt i forbindelse med åbningen af Dokk1 i 2015, har Østjyllands Politi flere gange forsøgt at få bilister til at følge færdselsloven. Men hverken nye og større skilte eller ekstra indsatser med bødeblokken har haft nævneværdig effekt på de anarkistiske færdselstilstande, og på knap tre måneder hen over sommeren 2017 skrev politiet 112 bøder til bilister, som kørte ulovligt gennem krydset. 22 gange var bilister tæt på at støde sammen med et letbanetog.

Da letbanen i slutningen af sidste år begyndte at køre med passagerer, turde Østjyllands Politi ikke risikere katastrofeopbremsninger, og der blev derfor sat betonelementer op for at forhindre bilister at køre til højre fra Dokk1.

Men det ignorerede bilisterne i første omgang, og fra oktober sidste år til februar 2018 blev der givet 198 bøder for ulovlig kørsel i krydset.

Men noget tydede på, at der blot skulle en tilvænningsperiode til, hvor politiet også skubbede i den ordentlige retning med en ekstra kontrolindsatser i krydset. Frem til april, en periode på knap tre måneder, blev således blot 14 bilister taget for ulovlig kørsel.

Direktør for Aarhus Havn, Jakob Flyvbjerg Christensen, er blevet taget med på råd i teknikrådmandens forslag til et nyt kryds ved Dokk1. Han forklarer, at løsningen ikke har stor betydning for havnen.

»Det er jo et område som erhvervsmæssigt ikke rigtigt anvendes længere. Lastbilstrafikken ned til havnen har gennem efterhånden en del år altid bevæget sig ind igennem Marselis Boulevard og den vej ned på havnen. Så på den måde har det ikke den store betydning for os i den sammenhæng,« siger han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.