Ekstra ønsker skruer op for letbaneregning (rettet)

I den første udgave af denne artikel fremgik det, at budgettet i Aarhus Letbane er knust. Det er ikke korrekt. I følge Aarhus Letbane holder det oprindelige budget på 3,5 mia. kr. Derudover har en række kommuner foretaget nogle tilkøb, der ikke var med i det første budget. JP beklager fejlen.

Artiklens øverste billede
Ekstra tilkøb til opgraderinger og en konflikt med ASAL-konsortiet, der står bag byggeriet af letbanen, har sprængt det oprindelige budget for letbanen i Aarhus. Foto: Aarhus Letbane.

Tilkøb til byggeriet ved Aarhus Letbane har gjort regningen 400 mio. kr. dyrere, og nu kan en tvist med leverandøren hæve prisen yderligere.

Drømmen om at smække måsen i sædet på et af de nye tog på den nye letbanes skinner har mødt mange bump og uforudsete forhindringer undervejs. Nu viser det sig, at prisen bliver højere end først antaget.

Letbanen har et budget på 3,5 mia. kr. Nu viser det sig, at Letbanen i Aarhus kommer til at koste 3,9 mia. kr.

Og den prisen kan endda stadig nå at stige yderligere pga. en konflikt med ASAL-konsortiet, der står bag byggeriet af letbanen. De to parter er nu i forhandlinger om et forlig.

Den ekstra regning på 400 mio. kr. skyldes blandt andet, at nogle af de involverede kommuner har valgt at tilkøbe en række ting, der ikke var med i det oprindelige budget. Det drejer sig bl.a. om to ekstra tog, flere stationer og en forlængelse af letbanestrækningen i Lisbjerg.

Det er tilkøb, som de involverede kommuner både har ønsket og betalt, men ikke var med i udbuddet forklarer letbanens kommunikationschef, Jens Velling, til Århus Stiftstidende.

Derudover truer en sag om kompensation for tab og meromkostninger efter forsinkelser under byggeriet i efteråret 2017. Forsinkelsen opstod, da Trafikstyrelsen afviste at godkende letbanen. Det kan vise sig at blive en ekstra streg i regningen.

»Aarhus Letbane forhandler med ASAL-konsortiet om et forlig. Først når disse forhandlinger er færdige, kan Aarhus Letbane oplyse om de økonomiske konsekvenser af overskridelsen,« udtaler Jens Velling til Århus Stiftstidende.

ASAL-konsortiet, der har bygget letbanen, kan kræve ekstra omkostninger til husleje, forlængelse af garantiperiode, forlængelse af forsikringer og ekstra omkostninger til medarbejdere, ifølge Jens Velling.

Hvis konflikten ikke bliver redt ud under forhandlingerne og et forlig er umuligt, ender sagen i en voldgift.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.