Scandinavian Star-kommission har ikke fundet ikke bevis for sabotage

Norsk kommission har undersøgt omstændighederne ved skibsbranden i 1990, som kostede 159 mennesker livet.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Carsten Ingemann

Der er ikke beviser for, at branden på færgen "Scandinavian Star" i 1990 udviklede sig voldsomt på grund af sabotage.

Det fastslår en norsk kommission, der er nedsat af Stortinget. Det skriver det norske nyhedsbureau NTB.

I rapporten konkluderer kommissionen, at branden udviklede sig katastrofalt på grund af en overophedning i skibets stålkonstruktion.

- I denne brand som i andre tilsvarende skibsbrande må varmetransport i stål anses som en vigtig faktor, som forklarer brandens varighed og omfanget af skader.

- Sammen med manglende brandbekæmpelse i brandens tidlige fase betød det, at branden hurtigt kom ud af kontrol og spredte sig i skibet, skriver kommissionen i rapporten.

159 mennesker mistede livet i forbindelse med branden, som fandt sted natten til 7. april 1990. Færgen var på vej fra Oslo til Frederikshavn, da der opstod brand i en bunke sengetøj ved 02-tiden.

Det har været hævdet, at et hydraulikrør fyldt med olie blev brudt op med vilje for at give næring til branden. Desuden at der blev brugt diesel fra skibets beholdning til at øge branden.

Men det har kommissionens gennemgang af sagen og afhøring af nye vidner altså ikke fremskaffet beviser for.

Kommissionen har heller ikke fundet beviser for, at der var tale om forsikringssvindel.

Samme konklusion nåede norsk politi frem til, da efterforskningen om branden blev genoptaget i 2014.

Kommissionen har også set myndighedernes arbejde efter i sømmene. Her er konklusionen, at hverken overlevende, efterladte og besætningsmedlemmer fik nok hjælp og støtte efter ulykken.

- Kommissionen udelukker ikke, at en bedre koordinering og langsigtet opfølgning af de berørte, både 21 overlevende og pårørende, ville have ført til, at færre havde kæmpet med psykiske, somatiske og erhvervsmæssige langvarige følger.

482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden. Yderligere én døde senere af sine kvæstelser.

Omstændighederne omkring branden har været omdiskuteret fra starten. Undersøgelsesmyndighederne kom frem til, at der var tale om en påsat brand og pegede på en lastbilchauffør, der mistede livet ved branden.

De anklager blev dog senere droppet.

Det viste sig også, at personalet på "Scandinavian Star" i høj grad manglede uddannelse.

/ritzau/NTB

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.