Aids-kampagne var for fræk til børn og forældre: Sagen ender i højesteret
Den schweiziske sundhedsstyrelse slæbes i højesteret for kampagnevideo instrueret af en dansker.
Til tonerne af Edith Piafs ”Non, Je Ne Regrette Rien” (Nej, jeg fortryder intet, red.) ser man klip af flere forskellige par, der dyrker sex, mens de synger med på sangen.
Både mænd og kvinder, kvinder og kvinder samt mænd og mænd boltrer sig på lagnerne, på en stol, i en bil, i et køkken, på et gulv og i en skov i en kampagnevideo, som skal øge opmærksomheden omkring hiv og aids.
Filmen ”Love Life”, som i øvrigt er instrueret af danskeren Martin Aamund, er finansieret af den schweiziske sundhedsstyrelse og blev vist som tv-spots i 2014.
Men den gik efter nogens mening alt, alt for vidt, og en gruppe børn mellem 4 og 17 år samt ikke mindst deres forældre valgte derfor at klage.
De mente nemlig, at videoen kunne være direkte skadelig for børn og unges udvikling.
I første omgang gik de til sundhedstyrelsen, men her blev de afvist, og derfor endte sagen i landsretten. Her led gruppen, som støttes af den kristelige organisation Zukunft Schweiz, et nederlag. For ifølge dommen var der ingen grund til, at netop denne gruppe på 35 personer skulle føle sig mere krænket af videoen end almenheden.
Men de har endnu ikke givet op, og spørgsmålet om den anstødelige video er nu nået til højesteret.
Det skriver flere schweiziske medier.