Ny Facebook-afsløring: »Selv ikke Facebook har styr på hvilke informationer, der strømmer ud og bliver lækket«

150 firmaer har privilegerede partnerskaber med Facebook. Den status har bl.a. givet Netflix og Spotify tilladelse til at læse, skrive og slette beskeder, mens andre firmaer har fået adgang til vennelister og kontaktinformationer uden brugernes viden og tilladelse.

Artiklens øverste billede
Kritikken af brugen af de sociale medier kommer efter den seneste uges afsløringer af, at såkaldte sorgsnyltere på Facebook bl.a. opretter falske mindesider over afdøde personer og bruger dem til at høste tusindvis af likes og på en snedig vis at tjene reklamepenge på andres sorg.

Dine private beskeder, vennelister og kontaktinformationer er ikke kun forbeholdt dig. Alle informationer på Facebook, er slet ikke så privat, som du måske går og tror. Det er selvom, at du har sat dine oplysninger til ikke at blive delt.

Det viser en ny afsløring af partnerskabers adgang til brugeres private informationer, som New York Times står bag.

Spotify, Netflix og Canadas nationalbank er blandt de over 150 firmaer, som Facebook har givet ekstraordinær adgang til Facebookbrugeres private oplysninger som en del af partnerskaber. Det gælder bl.a. adgang til at læse, skrive og slette private beskeder, afslører New York Times.

Amazon har haft adgang til at få Facebook-brugeres navne og kontaktinformationer igennem deres Facebook-venner, mens Microsofts søgemaskine Bing har kunnet se navnene på Facebook-brugeres venner. Alt sammen uden brugernes tilladelse.

»De her afsløringer er et meget stort problem for Facebookbrugere. Selv ikke Facebook har styr på, hvilke informationer der strømmer ud og bliver lækket,« siger Jesper Lund, formand i IT-Politisk Forening, der arbejder for at sikre og styrke borgernes rettigheder i informationssamfundet.

Facebookbrugere har mulighed for at kontrollere, hvilke data som man ønsker at dele. De valg er tilsyneladende ligegyldige, når det gælder Facebooks partnerskaber med udvalgte firmaer.

Selv uden en Facebookkonto er dine oplysninger ikke sikre. Er du i en adressebog hos en Facebookbruger, kan tredjeparten få adgang til dine oplysninger.

Jesper Lund, formand i IT-Politisk Forening

Store teknologifirmaer som Microsoft og Amazon har nemlig haft adgang til over hundrede millioner personers data hver måned. Det gælder f.eks. email-adresser og telefonnumre.

Ifølge Jesper Lund kan man sikre sig til en hvis grad ved ikke at bruge Facebook. Men det er ikke nok.

»Selv uden en Facebookkonto er dine oplysninger ikke sikre. Er du i en adressebog hos en Facebookbruger, kan tredjeparten få adgang til dine oplysninger. Når dine venner er brugere, er du nemlig også selv udsat,« siger Jesper Lund.

Selv hvis det var muligt, mener han ikke, at det er den enkelte bruger, som skal løse problemet ved at lukke sin konto.

»Det er myndighedernes opgave at sikre privatlivets rettigheder, og hvis de bliver overtrådt, er det også myndighedernes pligt at sanktionere,« siger han.

Delingen af informationer sætter spørgsmålstegn ved om, Facebook overholder sin aftale fra 2011 med the Federal Trade Commission (F.T.C.) - den såkaldte F.T.C-aftale. Aftalen lyder på, at det sociale netværk ikke må dele brugernes informationer uden eksplicit tilladelse.

Myndighederne arbejder langsommere end Facebook kan lave nye skandaler.

Jesper Lund, formand i IT-Politisk Forening

Ifølge Facebook har deres partnerskaber med firmaer udefra fungeret som en forlængelse af det sociale netværk. Derfor er alle informationer delt med venner på Facebook også tilgængelig information for partnerskaberne uden behov for yderligere tilladelse.

Den begrundelse mener David Vladeck, tidligere formand for F.T.C.’s forbrugerbeskyttelsesbureau, ikke holder.

»Det her giver tredjeparter tilladelse til at høste data uden, uden at man bliver informeret om det eller giver tilladelse til det,« siger han til New York Times.

Det er Jesper Lund enig i og fremhæver, at den seneste afsløring af partnerskaberne er endnu en i rækken af overtrædelser af rettigheder.

»Myndighederne arbejder langsommere end Facebook kan lave nye skandaler. Indenfor EU er Databeskyttelsesforordningen under et år gammel. Det tager tid at få op i gear, men der vil komme reaktioner i det nye år,« siger han.

Skandalerne hober sig op til et niveau, hvor »det er et spørgsmål, om det kan blive værre for Facebook,« siger Jesper Lund.

Aktionærer har sagsøgt Facebook, mens vrede Facebook-brugere udtrykker deres protest på de sociale medier med hastagget #DeleteFacebook.

Det kommer til at vrimle med bøder

Lige nu kører der sager i F.T.C., Justitsministeriet og i Sikkerheds- og Udvekslingskommissionen i USA samt i EU’s Datastyrelse, der skal sikre rettighederne i Databeskyttelsesforordningen.

Siden 2011 har Facebook fået adskillige store bøder for overtrædelser, og den her afsløring er ingen undtagelse.

Jesper Lund forklarer, at sagerne kan føre til store bøder på op til fire pct. af den globale omsætning. Alligevel vil det ikke betyde, at Facebook lukker ned. Selv hvis Facebook skulle betale halvdelen af sin formue i bøder, vil det stadig være en god forretning, siger han.

Facebook mener selv, at de har styr på brugernes private oplysninger og overholder reglerne.

»Vi sælger ikke data til nogen«, og »vi har fuld kontrol,« sagde Mark Zuckerberg, direktør for Facebook, under høringer i april. Hans budskab var, at Facebooks 2,2 billioner brugeres data altid var i sikre hænder hos Facebook.

Jesper Lund griner højlydt af de kommentarer og mener, at udtalelserne kun kan underbygges af en speciel definition af sikkerhed og kontrol. Han fremhæver, at det ikke engang lader til at Facebook selv er klar over, hvad alle oplysningerne bliver brugt til.

»Informationerne har mulighed for at flyde frit, så det er slet ikke betryggende, selv hvis firmaerne siger, at de ikke bruger informationerne,« siger han.

Steve Satterfield, Facebooks direktør for privat og offentlig politik, holder ved, at de ikke har overtrådt reglerne, men han anerkender, at de har et stykke vej endnu for at genvinde brugernes tillid.

»At beskytte folks data kræver stærkere teams, bedre teknologi og klarere regler, og det er det, vi har været fokuseret på i det meste af 2018. Partnerskaber er et fokusområde, og som vi har sagt, er vi ved at nedtrappe de integrationspartnerskaber, der blev indgået for at hjælpe folk med at få adgang til Facebook,« siger han ifølge Buzzfeed News.

De ældste aftaler om partnerskaberne kan dateres tilbage til 2010, og de var alle stadige aktive i 2017. Nogle af dem er stadige aktive i år, viser New York Times’ afsløringer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.