Kampen mod følgerne af klimaændringer risikerer at gå i stå

Nye regler betyder, at indsatsen for at undgå oversvømmede kældre og ødelagte biler mange steder er gået i stå.

Artiklens øverste billede
Efter voldsom regn levede Kanalvej i Lyngby søndag op til sit navn. Foto: Jens Dresling/Polfoto

Weekendens dramatiske oversvømmelser i bl.a. København og Esbjerg bliver næppe sidste gang, at husejere, bilister og andre borgere er ved at drukne i alt for meget vand.

Klimaet ændrer sig i øjeblikket så hurtigt, at kommunerne ifølge en rapport fra den grønne tænketank Concito har svært ved at følge med. Samtidig betyder nye regler for, hvem der skal betale regningen, at mange projekter ifølge både kommuner og vandselskaber er sat i stå.

De seneste år har kommuner og spildevandsselskaber brugt milliarder på at bygge nye regnvandsbassiner, afløbskanaler og højere diger. Men en regelændring fra den 1. januar 2016 har betydet, at kommunerne nu skal hente 25 pct. af pengene i kommunekassen, mens det hidtil har været spildevandsselskaberne og dermed forbrugerne, der har betalt det hele.

Det betyder ifølge Jørn Pedersen (V), formand for teknik og miljøudvalget i kommunernes landsforening, KL, at mange klimaprojekter nu står til at blive tre-fire gange så dyre – eller helt aflyst – fordi man i stedet for billige løsninger over jorden vil vælge dyre løsninger under jorden, hvor vandselskaberne fortsat skal betale det hele.

»Vi er i kommunerne nødt til at prioritere, om vi skal give borgerne nye skoler og børnehaver, eller bruge penge på klimasikring. Derfor er mange projekter med at klimasikre sat i stå,« konstaterer Jørn Pedersen.

Hos vandselskabernes organisation Danva er direktør Carl-Emil Larsen af samme opfattelse:

»Det er dokumenteret, at projekter under jorden koster op til fire gange så meget som over jorden. Men fordi kommunerne skal prioritere – og derfor ikke kan betale de 25 pct. – er det hele næsten gået i stå. Det, man ender med at lave, vil blive op til fire gange så dyrt. Det er der ikke god samfundsøkonomi i,« mener Carl-Emil Larsen.

Ifølge ham er det både de borgere, der gang på gang får deres hus eller bil oversvømmet, og forsikringsselskaberne, der må betale prisen for, at klimasikringen mange steder er gået i stå.

I både København og Holstebro glæder man sig over, at det er lykkedes at lave store og kostbare klimaprojekter, før de ny regler trådte i kraft.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra klima- og energiminister Lars Chr. Lilleholt (V).

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.