Bilister falder i staver bag rattet: Uopmærksomhed er skyld i hver tredje ulykke

Med en ny kampagne forsøger Rådet for Sikker Trafik at sætte fokus på risikoen ved at være »væk i sine tanker.«

Artiklens øverste billede
63 kommuner vil i TV, i biografer og på sociale medier vise den nye kampagnefilm. Foto: Rådet for Sikker Trafik

Kør bil, når du kører bil.

Det har du formegentligt hørt før - længe har det været opfordringen fra Rådet for Sikker Trafik.

Men nu viser en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring og Pension, at det ikke kun er vores fysiske handlinger bag rattet, der gør os uopmærksomme i trafikken.

Det er derimod også, når vi har hovedet fyldt med tanker, stress eller er trætte, at ulykkerne opstår. 

I undersøgelsen har de to organisationer interviewet 4.362 bilister, der enten har kørt galt eller har været tæt på at gøre det.

Mens 28 pct. af de adspurgte sagde, at ulykken skete, fordi de sad i egne tanker, var stressede eller trætte. Det svarer til næsten hver tredje ulykke.

Og hele 80 pct. af de adspurgte sagde, at ulykken eller den farlige situation kunne være undgået, hvis de havde været mere mentalt til stede.

At mental uopmærksomhed spiller ind i så mange ulykker er dybt problematisk, lyder det fra Lisbeth Sahl, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

»Man kan selvfølgelig ikke lade være med at tænke tanker bag rattet. Men du reagerer markant langsommere i for eksempel en kritisk situation, hvis du er dybt optaget af problemer på arbejdet eller i privatlivet i stedet for at have din mentale fokus på trafikken,« siger Lisbeth Sahl i en pressemeddelelse fra Rådet for Sikker Trafik.

I den nye kampagne "Kom ud af din boble - kør bil, når du kører bil" forsøger Rådet for Sikker Trafik at sætte fokus på risikoen ved at være væk i sine tanker, når man kører i trafikken.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Kampagnens formål er at gøre trafikanterne opmærksomme på risikoen ved mental uopmærksomhed og minde dem om, at det er vigtigt at være mentalt til stede bag rettet.

63 kommuner vil i tv, i biografer og på sociale medier vise den nye kampagnefilm.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.