Regnefejl ryster Københavns klimamål

Miljøborgmester vil have færre biler i Københavns gader efter regnefejl, der slår benene væk under CO2-plan.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Casper Dalhoff

Københavns Kommune har begået en alvorlig regnefejl af, hvor meget kommunen skal nedbringe CO2-udledningen for at blive CO2-neutral i 2025.

Det skriver Politiken torsdag.

Hidtil har det set ud til, at en nedbringelse af udledningen på 78.000 ton CO2 været nok til at nå målet. Men en fejl betyder, at det tal i virkeligheden skal være 70 procent større - nemlig 136.000 ton.

Regnefejlen skyldes en misforståelse af tallene bag. Kommunen har siden 2009 udregnet sin udledning baseret på Danmarks Tekniske Universitets (DTU) udregning af, hvor meget biler udleder per kørt kilometer.

Men den udregning er baseret på nye, miljøvenlige biler og ikke på standen af de biler, der faktisk kører rundt i Københavns gader.

Seniorrådgiver Thomas Christian Jensen fra DTU erkender DTU's medansvar. Han forklarer, at fejlen stammer fra en ekstern konsulent, der lavede beregningerne. Han afviser, at man på DTU har røde ører.

- Vores ører er kun svagt rødlige. Vores fejl er blot, at vi ikke har opdaget andres fejl med det samme, siger han til Politiken.

Thomas Christian Jensen understreger, at formålet med tallene oprindelig var at beregne trafikkens miljøomkostninger bredt. DTU var ikke klar over, at Københavns Kommune byggede sin klimaplan på dem.

Københavns teknik- og miljøborgmester fra Enhedslisten, Morten Kabell, siger til Politiken, at hvis målet skal nås, skal der "hårdere midler til".

Det betyder en række ting, forklarer han til avisen.

Kabell vil have mængden af biler i byens gader ned. Der skal også være bedre plads til cykler og kollektiv trafik. Desuden skal en større del af byen omfattes af betalingsparkering.

Torsdag starter forhandlingerne om næste år budget. Her vil Morten Kabell kræve en ambitiøs cykelpakke.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.