Fejl i nye togsignaler giver forsinkelser og frygt for en ekstra millardregning

Det skulle være både let og uproblematisk at udskifte togsignalerne langs de danske skinner. Nu har signalprojektet kurs mod en gigantisk ekstraregning og nye forsinkelser.

Artiklens øverste billede
Kombinationen af tog, S-tog og it som her på Københavns Hovedbanegård er ved at blive en ny hovedpine for danske togentusiaster. Banedanmark har store problemer med nye signaler. Arkivfoto: Lars Just/Polfoto

Det gigantiske signalprojekt, hvor Banedanmark for 20 mia. kr. skal udskifte alle togsignaler i hele Danmark, er i alvorlige problemer.

Projektet er allerede forsinket to år og reserven på 4 mia. kr. er brugt. Siden februar sidste år har Banedanmark forsøgt at få signalerne på den første strækning, S-banen mellem Hillerød og Hellerup, til at fungere. Før de nye signaler kom 93 pct. af togene til tiden. Nu er det 86 pct.

Hvis der opstår store problemer eller helt nye uforudsete problemer, har vi ikke penge til at dække af. Derfor kan jeg ikke garantere, at budgettet holder.

Jan Schneider-Tilli, programdirektør, Banedanmark

Fredag meddelte Banedanmark overraskende, at man er nødt til at forlænge rejsetiden på strækningen Hillerød-Jægersborg med op til fem minutter, fordi de nye signaler har givet togene problemer med at bremse.

Eksperter i tog og it mener, at projektet er på vej ud af kontrol. Flere, der af forretningsmæssige årsager ikke ønsker at stå frem, taler om en overskridelse på 10-20 mia. kr. It-ekspert og lektor ved Københavns Universitet Erik Frøkjær, der har nærlæst redegørelserne fra Banedanmark, frygter en stor regning:

»Der vil uomtvisteligt komme fordyrelser og nye forsinkelser. Om projektet bliver 1, 5 eller 10 mia. kr. dyrere, er ikke til at sige. Men det bliver dyrere.«

Hos DI Transport er direktør Michael Svane enig:

»Projektet bliver med sikkerhed dyrere, og det bliver endnu mere forsinket.«

Efter at hele reserven er væk, erkender programdirektør Jan Schneider-Tilli fra Banedanmark, at projektet er skrøbeligt:

»Hvis der opstår store problemer eller helt nye uforudsete problemer, har vi ikke penge til at dække af. Derfor kan jeg ikke garantere, at budgettet holder,« siger han.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil inddrage eksterne eksperter:

»Der er fortsat usikkerheder forbundet med planen for udrulningen. Jeg vil derfor tage initiativ til, at der gennemføres en ekstern kvalitetssikring af signalprogrammets opdaterede tidsplaner og økonomi.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.