Politiet efter møgsager fra alarmcentralen: Vi tager kritikken meget alvorligt

»Der skal ikke være tvivl om, at når borgerne ringer for at få hjælp, så skal de også have det hurtigt og uden diskussion,« siger Helle Kyndesen, politidirektør i Østjyllands Politi, efter beretninger om hånende opførsel under alarmopkald.

Artiklens øverste billede
En kvinde, som ringede til alarmcentralen, da Svinkløv Badehotel stod i flammer - og fik skældud for ikke at kende adressen - er en af flere kritiske sager. Foto: René Schütze/Polfoto

En politiassistent tilbød i juni i år at sende en ligvogn til en kvinde, som ringede ind og frygtede at blive slået ihjel af en psykisk syg ekskæreste.

En anden skældte en kvinde ud, fordi hun ikke kunne oplyse en adresse, da hun om natten den 26. september ringede til alarmcentralen for at anmelde, at Svinkløv Badehotel stod i flammer.

Ifølge TV 2 undersøger Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP) en række sager, hvor borgere har klaget over den behandling, de har fået under opkald til alarmcentralen. Og nu er Rigspolitiet kommet på banen.

Og i  en pressemeddelelse understreger politiet, at »politiet tager kritik af alarmcentraler meget alvorligt«. Det gælder bl.a. hos Østjyllands Politi, som driver den ene af politiets to alarmcentraler. Det var her, anmeldelsen om Svinkløv Badehotel blev indrapporteret til, den sag undersøges nu af DUP.

»Det er en kritik, der gør indtryk. Der skal ikke være tvivl om, at når borgerne ringer for at få hjælp, så skal de også have det hurtigt og uden diskussion. Derfor tager vi kritikken til os og spørger selvfølgelig os selv, hvordan vi kan gøre det bedre,« siger Helle Kyndesen, politidirektør i Østjyllands Politi.

DUP har i flere gange i de seneste år udtalt kritik efter borgeres klager over samtaler med alarmcentralen. Bl.a. efter at en politiassistent i 2015 kaldte en borger for ”skør”, da hun ringede ind og bad om hjælp, fordi hendes datter var faldet ned i en gylletank.

I en anden sag samme år, da en polititjenestemand sagde »det er fuldstændig vildt, at man ringer 112 om det« til en borger, som havde været ved at blive påkørt på motorvejen af en anden bilist, der fortsatte med at køre hasarderet.

»Politiklagemyndigheden fandt, at P’s (polititjenestemandens, red.) adfærd under samtalen var kritisabel, idet P efter myndighedens opfattelse ikke levede op til kravet om, at politiet i medfør af reglerne om god forvaltningsskik i almindelighed skal optræde høfligt og hensynsfuldt over for borgerne,« skrev DUP i sin afgørelse.

I en tredje afgørelse fra DUP fik en betjent i 2014 en bøde på 1.000 kr. i en disciplinærsag efter en samtale med en selvmordstruet mand. Her sagde betjenten bl.a., »bare du lover at gøre det stille og roligt. Vi vil fandeme ikke have noget svineri«.

Hvert år modtager alarmcentralerne knap 1 mio. opkald, og Helle Kyndesen understreger, at de kritisable samtaler hører sjældenhederne til.

»Det er vigtigt for mig at understrege, at de sager, der omtales i medierne, ikke er det generelle billede af, hvordan vores alarmcentraler arbejder. Der bliver hver dag lavet et stykke professionelt arbejde, hvor borgere i en svær situation får hurtig hjælp. Men hver sag, hvor borgerne føler sig dårligt behandlet, er en sag for meget,« siger hun.

I sagen om, hvor politiassistenten ville sende en ligvogn, har DUP ifølge TV2 udtalt, at politiassistenten har »optrådt meget kritisabelt under telefonsamtalen«.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.