Hver fjerde elev keder sig i folkeskolen
For mange elever keder sig, når de er i skole. Det har en hel række negative konsekvenser, lyder det i ny rapport.
Det er sundt at kede sig, siger man. Men ifølge rapport gælder det ikke for skoletiden, og alt for mange børn i den danske folkeskole keder sig, når de er i skole.
En ny rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø viser, at hver fjerde folkeskoleelev keder sig meget tit eller tit. At kede sig »hænger sammen med stort set alt det, man ikke ønsker sig i skolen,« skrives det i rapporten, der bygger på tal fra Den Nationale Trivselsmåling blandt skoleelever i fjerde til niende klasse.
Kedsomheden i klasseværelserne har en lang række negative konsekvenser, hvis der ikke reageres på den.
»Kedsomhed underminerer over en bred kam folkeskolens formål: Jo mere eleverne keder sig på en skole, des værre går det typisk også, hvad angår læring, social forbundenhed, troen på sig selv etc. etc.,« lyder det i rapporten.
Ifølge rapporten bør kedsomhed ses som vigtige, pædagogiske advarselssignaler, fordi hyppig kedsomhed typisk optræder, når aspekter af skolens formål opnås, og fordi hyppig kedsomhed er usund.
Rapporten viser, at kedsomheden er mest massiv hos de ældste elever, men også at graden af kedsomhed varierer stort fra skole til skole. Et eksempel er tre forskellige skoler, hvor kedsomheden på niende klassetrin varierer fra 12 procent på én skole til 52 procent på en anden og 89 procent på en tredje skole.
På de tre skoler er det henholdsvis 8 procent, 11 procent og 35 procent af fjerdeklasserne, der keder sig.