Lektor: Dumme og dovne skal ikke evaluere mig

Lektor på Københavns Universitet mener ikke, at »dumme og dovne« studerende skal evaluere hans arbejde. Prorektor hilser debatten velkommen.

Artiklens øverste billede
Steen Laugesen Hansen, lektor ved Københavns Universitet. Privatfoto

»Hvorfor skal min undervisning bedømmes af dumme og dovne studerende, som slet ikke burde være på et universitet?«

Sådan spørger Steen Laugesen Hansen, lektor på Niels Bohr Instituttet ved Københavns Universitet, i et debatindlæg i Universitetsavisen.

Lektoren er træt af at blive bedømt af studerende, som dumper et kursus, de ikke har »forstået en bønne« af. For selv om hovedparten af de studerende er dygtige og arbejdsomme, strømmer det ifølge lektoren ind med studerende, som hverken er motiverede eller mestrer basale færdigheder inden for f.eks. brøk- og procentregning, og når det faglige udgangspunkt er så ringe, er det ikke så mærkeligt, at de studerende evaluerer undervisningen som svær og kompliceret, og bl.a. derfor bør evalueringer fra studerende, der er dumpet, ikke tælle med i den endelige opgørelse, lyder det.

Laveste fællesnævner

»Når jeg retter eksamensopgaver, får jeg helt ondt af nogle af de studerende, for deres forudsætninger har været så ringe, at de ikke har haft nogen mulighed for at hægte sig på undervejs. Nogle vil så mene, at man skal møde de studerende der, hvor de er, men jo mere vi sænker niveauet efter den laveste fællesnævner, desto mere sænker vi også niveauet for de dygtigste,« siger Steen Laugesen Hansen, som i sit debatindlæg henviser til en artikel fra tidsskriftet Economics of Education Review, der viser, at de undervisere, som lærer de studerende mest, ofte får dårlige evalueringer.

Djøf, som bl.a. organiserer universitetsansatte, er ikke enig i, at man skal se bort fra evalueringer fra studerende, der dumper, og peger på, at det ikke er muligt, da evalueringen foregår inden eksamen og er anonym. Man er dog enig med Steen Laugesen Hansen i, at det vil være nyttigt med informationer om, hvilke elever der har svaret hvad.

»Du ikke kan koble den enkeltes karakter eller fremmøde med evalueringen, og det er jo interessant at vide, om de, der møder op til undervisningen, får noget ud af den,« siger Karsten Boye Rasmussen, lektor ved SDU og formand for Sektor-udvalget for Universiteter og Forskning hos Djøf.

Prorektor på Københavns Universitet Lykke Friis hilser debatten velkommen, men har svært ved at se for sig, at man deler de studerendes evalueringer op i dem, der er dumpet og bestået.

Studerende er uforstående

»Man evaluerer, mens undervisningen foregår, så det ikke bliver en evaluering af eksamenskarakteren, og det har vi ikke nogen ambition om at lave om på, men det kan sagtens være, at systemet kan forfines yderligere, for vi skal sikre, at vi har et system, som både løfter underviserne og de studerende. Det faglige niveau skal op, og derfor har Københavns Universitet også ansøgt ministeriet om muligheden for at indføre en minimumskarakter for, at man kan komme ind,« siger hun.

Hos Danske Studerendes Fællesråd er formand Yasmin Davali helt uforstående overfor lektorens udmelding.

»Der er jo endnu mere grund til, at man skal have en evaluering fra folk, der har haft et lille udbytte af undervisningen. De seneste år er der kommet en bredere befolkningsgruppe ind på universiteterne, og det er positivt, men det skaber også et behov for at udvikle undervisningen, og derfor er det ærgerligt, hvis der er en lektor, der ikke vil lytte til det,« siger hun.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.