Trafikeksperter: Femerns nye trafikprognose holder ikke vand

Femern: Politikerne er ikke påvirket af hård kritik af en ny trafikprognose for den kommende faste forbindelse over Femern Bælt. Der er stadig et solidt flertal for at vedtage anlægsloven. Både Femern A/S og transportministeren afviser kritik.

Artiklens øverste billede
Scandlines har ingen intentioner om at stoppe sin sejlads mellem Rødby og Puttgarden, når Femern-forbindelsen er en realitet. Arkivfoto: Carsten Bundgaard

Den politiske opbakning i Folketinget til en fast forbindelse over Femern Bælt er massiv, selv om kritikere mener, at det sker på utilstrækkeligt grundlag, når hele Folketinget med undtagelse af Enhedslisten om få uger vedtager anlægsloven.

»Vi er ikke specielt påvirkede af kritikken. Vi har fuldstændig tillid til tallene, og Femern-projektet er grundlæggende økonomisk sundt, uanset om færgerne sejler eller ej. Der er spurgt ind til det hele, og det er et meget anerkendt tysk bureau, der har lavet prognosen,« siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, er enig:

»Det er fint med kritik, men vi er nødt til at have tillid til det materiale, som vi får fremlagt,« siger han.

Kun Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, er skeptisk:

»Det umuliggør desværre en ordentlig debat, når man sidder og beregner sig frem til, at det skal være en god ide.«

Den tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen har netop fremlagt en analyse af Femern-projektets trafikprognose fra november, hvor han i skarpe vendinger kritiserer både tyskernes trafikmodel og forudsætningerne i prognosen:

»Den trafikprognose opfylder ikke de simpleste krav til faglig ordentlighed. Beslutningsmateriale forud for lovbehandling i Folketinget bør være udarbejdet efter bedste faglige standarder og ikke designet til at skulle understøtte den herskende politiske vilje. Hvad politikerne beslutter, må de selv om, men beslutningsmaterialet skal være retvisende. Nu gentager Femern fejlen fra 2008 i en ny trafikprognose,« siger Knud Erik Andersen og får støtte fra trafikforskere, der har læst hans analyse.

Uegnet model

»Der er en række antagelser og usikkerhed i Femerns egen trafikprognose, der er meget problematiske. Knud Erik Andersen har en god sag i sin kritik. Det er fair nok, hvis politikerne vil have en Femern-forbindelse, men så skal de være ved, at det er risky business. Det er ikke rimeligt at sælge den i en forkert indpakning,« siger trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet.

Trafikanalysen fra november fra Femerns tyske konsulenter skulle ellers skabe ro om projektets holdbarhed. Men ifølge Knud Erik Andersen er en stor del af analysen baseret på en tidligere trafikmodel, som tyskerne har udviklet til Femern, men som forudsætter, at der ikke er konkurrerende færgetrafik på Rødby-Puttgarden. Dengang var det den danske og tyske stat, der ejede Scandlines og selv kunne lukke den, men den er senere solgt til en britisk kapitalfond, og i rederiet har man ikke tænkt sig at stoppe med at sejle.

Med en fejlbehæftet trafikprognose skrider grundlaget også for de efterfølgende finansielle og samfundsøkonomiske analyser, som Femern har fremlagt i løbet af de seneste uger, siger Knud Erik Andersen:

»Desværre genopliver man en gammel trafikmodel fra 1999 og 2003 og regner på ny, men modellen er slet ikke designet til at kunne regne på parallel færgedrift. Den helt afgørende økonomiske risiko for Femern-forbindelsen er netop, hvis færgefarten fortsætter, for så er der ingen bund i Femerns kasse. Det er derfor uforståeligt, at denne ultimative risikofaktor i praksis ikke er vurderet. Trafikmodellen kan, som den er opstillet, ikke belyse situationen.«

Samtidig begår man en kæmpefejl ved at indlemme hele bordershop-trafikken i den kommende trafikmængde, siger Knud Erik Andersen, der har brugt fem uger på at gennemgå Femerns trafikprognose og har skrevet en 72 sider lang analyse.

Grænsehandel

»Grænsehandel-trafikanter kan man ikke bare indlemme i den almindelige trafikmængde og tage dem for givet, fordi de i dag kun betaler 299 kr. for en returbillet med færgen. I den kommende faste forbindelse opererer Femern med en gennemsnitspris på 968 kr. Og til den pris får de ingen grænsehandlende. Hvis de giver rabat, skal andre betale mere for at køre gennem tunellen – ellers holder den samlede prognoseberegning ikke. Man har håndteret en tredjedel af personbiltrafikken i prognosen uden hensyn til helt simple regler for udbud og efterspørgsel,« siger Knud Erik Andersen, der bliver bakket op af trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet.

Det er fair nok, hvis politikerne vil have en Femern-forbindelse, men så skal de være ved, at det er risky business.

Harry Lahrmann, trafikforsker, Aalborg Universitet

»Det er en klar fejl og peger på, at det er foregået i et lukket kredsløb mellem Femern A/S og konsulenterne. Det er ikke særligt hæderligt,« siger Per Homann Jespersen, der som udgangspunkt ellers er positiv over for en fast forbindelse.

Både Femern A/S og transportminister Magnus Heunicke (S) afviser kritikken.

»Det er en grundlæggende forkert opfattelse, at det skulle være Femern A/S’ opgave at redegøre for de kommercielle forudsætninger for en eventuel færgefart parallelt med en fast forbindelse. Det er det ikke. Trafikprognosen viser trafikken i Femern-tunnelen, og den finansielle analyse viser konsekvenserne for Femern-tunnelens økonomi. Alle kendte faktorer er taget med i beregningerne og lagt åbent frem,« lyder det i en mail fra finansdirektør Allan Christensen, Fehmern A/S.

»Vores tyske eksperter vurderer, at det ikke er økonomisk rentabelt at drive færgerute oven på en tunnel. Men vi har naturligvis lavet følsomhedsberegninger for, hvad det vil betyde for tunnelens økonomi, hvis der alligevel er færger i et vist omfang. Det flytter ikke store mængder trafik og udgør ikke noget stort problem for tunnelens økonomi.«

Transportminister Magnus Heunicke (S) føler sig også tryg ved materialet.

»Udgangspunktet er stadig, at færgerne ikke vil sejle, fordi det ikke bliver rentabelt. Hvis det alligevel sker, svækker det naturligvis økonomien, men vil stadig ikke udgøre nogen fare for projektet. Da vi byggede Storebæltsforbindelsen, ville Vognmandsruten også fortsætte med at sejle, men de stoppede hurtigt,« siger transportministeren og henviser i øvrigt til, at det tyske bureau også bliver brugt af den tyske regering.

»Det var meningen, at landstrafikmodellen skulle have beregnet trafikmængden, men den er desværre ikke færdig. Derfor var det meget nærliggende at bruge de tyske eksperter, der tidligere har udviklet en speciel trafikmodel for os.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.