6.000 telefonopkald vækker undren

Region Hovedstaden leder efter årsagen til, at årets første dag blev dobbelt så travl som en rigtig travl dag.

Artiklens øverste billede
Nytårsdag havde sygeplejerskerne ved telefonerne i Region Hovedstadens 1813-akuttelefon rygende travlt med op til 500 opkald i timen.

"Det var en ekstrem situation, som undrer os meget. Vi fik mere end det dobbelte antal telefonopkald, end hvad man ville forvente på en meget travl dag."

Sådan siger Freddy Lippert, direktør for Akutberedskabet i Region Hovedstaden. Her leder man stadig efter en indlysende årsag til, at hele 6.000 borgere valgte at ringe til det nye akuttelefonnummer 1813, som fik premiere den 1. januar.

Til sammenligning har lidt over 500 patienter ringet til akuttelefonen i de første ni timer af det andet døgn i 2014.

Op til 500 opkald i timen

Freddy Lippert har selv en række delforklaringer, men selv de slår ikke helt til.

Det var primært telefonlinjerne ind til sygeplejerskerne, der skabte lang ventetid. Den gennemsnitlige ventetid  for døgnet var 15-16 minutter, men nogle ventede op til en time i telefonen, og det er for lang tid

Freddy Lippert, chef for akutberedskabet i Region Hovedstaden

"Vi ved naturligvis, at der er travlt på højtiderne og i weekenden, og 1. januar er også en travl dag. Desuden gik lægevagtens nummer over til os fra årsskiftet, og folk skulle for første gang ringe, inden de kunne tage på akutmodtagelsen. Men vi havde slet ikke regnet med så mange opkald - da der var travlest, havde vi 500 opkald igennem i timen," siger Freddy Lippert.

Han siger, at det er svært at sammenligne med forholdene under den gamle lægevagt, fordi tallene for lægevagten indtil årsskiftet ikke er offentlige.

Eksemplariske københavnere

"Vi havde regnet med, at det ville være svært at få københavnerne til at ringe på forhånd, inden de kunne komme ind til en akutmodtagelse. Borgerne i Region Midtjylland  har jo haft flere år til at vænne sig til det, men erfaringen med folk fra hovedstaden viser, at der går noget længere tid, inden de gør det. Men de ringede bare, og det var dejligt," forklarer akutberedskabschefen.

Akutmodtagelser med god tid

Han understreger, at problemerne i går lå i telefonkøerne, hvor der var sprøjtende travlt. Samtidig meldte regionens automatiske ventetidsregistrering, at der ikke var nævneværdig ventetid på akutmodtagelserne, og det kunne Freddy Lippert ikke få til at hænge sammen.

"Så vi ringede rundt til akutmodtagelserne for at høre, om det virkelig kunne være rigtigt, og det var det. Tilbagemeldingerne lød på, at der var fra nul til 15 minutters ventetid," siger Freddy Lippert.

"Det var primært telefonlinjerne ind til sygeplejerskerne, der skabte lang ventetid. Den gennemsnitlige ventetid for døgnet var 15-16 minutter, men nogle ventede op til en time i telefonen, og det er for lang tid," lyder det beklagende fra Freddy Lippert.

Nytårsdag var presset på akuttelefonen så stort, at patienter end ikke kunne få en plads i telefonkøen. Den øvre grænse lå på omkring 150, men koncerndirektør i Region Hovedstaden Svend Hartling oplyser til Ritzau, at den nu er blevet udvidet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.