Kø på Øresundsbroen om få år
Allerede om fire år vil bilpendlerne på Øresundsbroen være så mange, at der vil opstå kø på broen hver morgen. Det viser prognose fra Øresundsbro Konsortiet.
For få år siden var det nok blevet opfattet som en morsomhed: Kø på Øresundsbroen.
Men det vil blive virkelighed allerede om fire år for dem, der pendler over Øresund i bil. Det viser den seneste prognose fra broens ejer, Øresundsbro Konsortiet.
Alene i 2007 steg biltrafikken over sundet med 17 pct. i forhold til 2006, så der nu kører ca. 18.500 biler på broen hver dag. Et tal, som i løbet af 10 år vil vokse til hele 39.000.
Mange bor i Sverige
Problemet er dog, at 9 af 10 pendlere bor i Skåne og arbejder i København og derfor bruger samme side af vejen. Det er dels danskere, der er tiltrukket af de lavere huspriser i Skåne i forhold til i København og omegn, dels svenskere, som tiltrækkes af manglen på arbejde og højere lønninger i Danmark, men som ofte vælger at blive boende i Sverige.
Dette betyder ifølge prognosen, at der i 2012 vil opstå køer, når 4.000 bilister mellem kl. 8 og 9 om morgenen vil køre fra Sverige mod København, og i 2025 vil der være trængsel fra kl. 6 til 9, når antallet af biler i sporene mod Danmark er vokset til 11.000 hver morgen.
Nye betalingsmetoder
Markedsdirektør i Øresundsbro Konsortiet Jacob Vestergaard forklarer, at der i dag ofte opstår kø på broen ved betalingsanlægget, og at man derfor bl.a. arbejder på at udvikle nye teknologier, så bilisterne ikke behøver at sænke farten for at betale.
»Vi overvejer flere ting, bl.a. at gøre det dyrere at passere broen i myldretiden om morgenen, så pendlerne enten tager tidligere af sted, eller lastbilerne vælger at køre på et andet tidspunkt,« siger direktøren, som forventer, at disse tiltag vil kunne forkorte køerne 10-15 år frem i tiden.
»Derefter må man evt. tage endnu skrappere midler i brug ved at gøre det endnu dyrere at køre på broen på bestemte tidspunkter,« siger Jacob Vestergaard.
Som en nødløsning kan det desuden komme på tale at inddrage et af sporene i den anden side af vejen, hvor langt færre biler på samme tidspunkt om morgenen kører i retning mod Sverige.
Stigningen i antallet af pendlere kræver ifølge Øresundsbro Konsortiet, at man bl.a. udvider Amagermotorvejen med et ekstra spor, da mange af pendlerne fortsætter fra broen ad netop denne motorvejsstrækning for at komme til deres arbejdsplads.
Tog hvert femte minut
Togtrafikken vokser endnu hurtigere end biltrafikken. I 2007 var væksten således på hele 25 pct. til 9,7 mio. passagerer, og trafikken vil være fordoblet i 2025.
Ifølge Øresundsbro Konsortiet vil der derfor om få år være behov for, at togene kører over broen hvert femte minut mod hvert tiende minut i dag, hvilket vil medføre kapacitetsproblemer på Københavns Hovedbanegård.