Frederiksberg er cykelby nummer et
Trods voksende utilfredshed med få cykelparkeringspladser og smalle cykelstier er Frederiksbergs borgere landets mest cykelglade.
Næsten hver anden borgere på Frederiksberg cykler til og fra arbejde. Dermed er storbykommunen den mest cyklende af landets større byer. Det viser årets cykelregnskab fra Frederiksberg.
Af optællingen fremgår det at 34 pct. af alle rejser i kommunen foregår på en cykel, og hele 46 pct. lader bilen stå til fordel for cyklen, når de skal på arbejde. Det er væsentligt flere end nabokommunen København, hvor 36 pct. af indbyggerne cykler på arbejde.
Nemmere at cykle
Formand for kommunens teknik- og miljøudvalg Margit Ørsted (K):
»Vi er en geografisk lille by, så mange føler, det er nemmere at cykle frem for at tage bilen. Jeg tror, at mange borgere på Frederiksberg føler en særlig tilknytning til byen og derfor gerne cykler rundt og handler lokal«.
Kommunens cykelregnskabet viser dog også, at de cyklende borgere på Frederiksberg ikke er tilfredse med forholdene, når de cykler. Kun knap halvdelen af de borgere, som har deltaget i en spørgeskemaundersøgelse sidste år mener, at forholdene for cyklister er tilfredsstillende. I 2004 var hele 60 pct. tilfredse.
Borgerne er især utilfredse med manglen på cykelparkeringspladser og smalle cykelstier. Margit Ørsted forklarer, at man netop derfor bl.a. planlægger at anlægge 500 nye p-pladser til cykler, ligesom man fremover vil tælle antallet af cyklister elektronisk på udvalgte steder i kommunen, for at afdække, hvor de cyklende borgere ynder at køre.
Nye faciliteter
»Stadig flere cykler og derfor må vi se på, om vi følger 100 pct. med udviklingen ved at sørge for de rette faciliteter til cyklisterne. Men vi har allerede i mange år gjort meget for cyklisterne. Vi har måske bare ikke så store armbevægelser, som man har i Københavns Kommune,« siger Margit Ørsted med adresse til Københavns teknik - og miljøborgmester Klaus Bondam (R), der har gjort cyklisme til én af sine mærkesager.