Busser 10 gange så sikre som biler

Det er langt farligere at tage på ferie i sin egen bil end at tage med bus, påpeger underdirektør i Europæiske Rejseforsikring efter busulykken, der lørdag kostede tre danskere livet i Tyskland.

Danske skiturister er ikke bekymrede for sikkerheden i sovebusserne. Og har formentlig heller ingen grund til at være det.

Trods den tragiske ulykke, der lørdag kostede tre mennesker livet i Tyskland, har ingen rejsebureauer oplevet nogen storm af rejsende, der ønsker at afbestille skiferien.

Samtidig dokumenterer tal fra Det Europæiske Transportsikkerheds Råd, at det er 10 gange så farligt at køre med personbil som med bus på de europæiske landeveje. Kun fly og tog er mere sikre end busser.

Desuden understreger underdirektør Jakob Bender fra Europæiske Rejseforsikring, der bliver involveret, hver gang danskere kommer alvorligt til skade i Europa, at de aktuelle tal også viser, at det er langt mere farligt at tage på skiferie i egen bil, end at tage med bus.

»Vi ser sjældent dødsfald i forbindelse med busulykker. Derimod får vi hvert år sager med personbilulykker med fatal udgang, hvor flere i bilen er døde,« oplyser Jakob Bender.

300.000 busturister

Omkring 300.000 danskere tager hvert år bussen på ferie. En tredjedel rejser på skiferie. Og af dem har langt hovedparten købt og betalt plads i en såkaldt sovebus, vurderer Thorkild Højvig fra Felix Rejser i Fredericia, der er formand for busfraktionen under Danmarks Rejsebureau Forening.

»Jeg kan godt forstå, at de, der var med ulykkesbussen, er forskrækkede. Men politikerne overreagerer, når de taler om at forbyde sovebusser eller at fastspænde passagererne som psykiatriske patienter. Det er ganske vist ulideligt at ligge ned i en sovebus, hvis man er 1,85 meter høj, men det er endnu værre at sidde op hele vejen ned til Alperne. Og vi har ingen, der har ringet for at aflyse skiferien af den her grund,« siger Thorkild Højvig.

Han henviser i øvrigt til en tysk undersøgelse fra 1999, der konkluderede, at busserne var fire gange mere sikre end fly.

Direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening mener godt, man kan sætte spørgsmålstegn ved konstruktionen af sovebusserne og dermed til, hvor stor sikkerheden for passagererne er, hvis det værst tænkelige skulle ske.

»Men branchen bad midt i 1990'erne selv om at få myndighedernes bud på, om sovebusserne var lovlige eller ej. Og efter at Statens Biltilsyn havde gennemgået dem, blev der lavet regler og lovgivning fra 1995-96. Derfor er produktet testet og lovligt. Så kan man diskutere, om det er det, kunderne vil have,« siger Lars Thykier.

Direktør Torben Hansen, der er øverste chef for de tre skirejsebureauer Dan Ski, Scanski og Ski Alpin, sender op til vinterferien i uge syv omkring 30 busser sydpå af de skønsmæssigt omkring 200 skibusser, der vil sende tusindvis af danskere på skiferie. Og han har ikke modtaget et eneste afbud på grund af ulykken i Tyskland.

»Det ser ud som en tragisk ulykke, der skete på grund af en menneskelig fejl. Nu er der gået politikersnak i sagen, og man forsøger at lave lovgivning, endnu inden de døde er lagt i graven. Det er ikke gennemtænkt,« mener Torben Hansen.

De tyske myndigheder slog i går fast, at ulykkesbussen kørte 107 kilometer i timen, da den ramte de to lastbiler, der var standset på motorvejen som følge af et uheld. Tre blev dræbt - de to chauffører samt en 58-årig passager. Alle de øvrige 43 om bord i bussen kom til skade, tre alvorligt.

lars.from@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.