For meget legetøj kan ødelægge børns leg

Bunkevis af bamser, biler og actionmænd er ikke lykken for småbørn.

Børn under fem år kan ikke overskue store mængder legetøj på én gang. Derfor bliver de forvirrede og mister lysten til at lege, hvis legetøjsskufferne bugner, og lego-klodser og modeltog kæmper om pladsen på gulvet.

Det fremgår af en engelsk undersøgelse, der sætter fokus på børns udvikling og trivsel i årene op til skolestart. Mere end 2000 børn mellem tre og fem år er i den forbindelse blevet fulgt nøje frem til første skoledag.

Forskerne har blandt andet set på, hvordan det påvirker børnene, at flere og flere forældre tømmer hylderne i legetøjsbutikkerne for at veje op for, at de ikke har tid til at være sammen med deres børn.

Men de velmente bunker af legetøj, der hober sig op på børneværelserne, gør tilsyneladende mere skade end gavn.

»Store mængder af legetøj virker distraherende på små børn. Og når børnene bliver distraherede, går det ud over legen. De leger ikke godt, og de har ikke overskud til at lære gennem legen,« siger en af forskerne bag undersøgelsen, Kathy Sylva, fra universitetet i Oxford.

Små doser

Også de danske småbørn taber pusten, når gulvbrædderne forsvinder under plysdyr og playmobil.

»Børn op til fem år elsker at rode alt deres legetøj ud på gulvet på én gang, og når de så er færdige kan de slet ikke overskue det hele. De kan ikke se skoven for bare træer,« siger sundhedsplejerske og psykoterapeut Benedikte Hertel.

Hun støder ofte på undrende forældre, der ikke kan forstå, hvorfor børnenes legetøj samler støv i en bunke i hjørnet.

»Forældrene kan ikke forstå, hvorfor børnene ikke gider lege med deres legetøj. Men hvis de får det hele præsenteret på en gang, kan de ikke overskue det. De må ikke kunne se det hele,« siger Benedikte Hertel.

Hun råder forældrene til, at komme legetøjet i mindre kasser og kun tage lidt frem ad gangen.

Tid til fælles leg

Samme råd kommer fra den eneste dansker, der kan smykke sig med titlen legetøjsforsker.

»Det bedste er at tage et håndpluk på seks til otte stykker legetøj og lade barnet vælge mellem dem. Resten skal gemmes væk. Gør man det, kan børn ikke få for meget legetøj. Det er som at sige, at der kan være for mange bøger på et bibliotek. Man kan ikke have for meget at vælge imellem, så længe det er struktureret,« siger legetøjsforsker Jørn Martin Steenhold fra Institut for Fremtidsforskning.

For meget legetøj kan derimod være et problem, hvis de uendelige mængder af brandbiler og barbiedukker betyder, at forældrene lader det være op til legetøjet at underholde børnene. Den engelske undersøgelse viser, at de børn, hvis forældre tog sig tid til at lege, læse og synge med dem, klarede sig betydeligt bedre end andre børn. De havde et bedre sprog, var bedre til at læse og bedre til at lære nyt.

»Børn skal ikke have et værelse fuldt af legetøj. Skal de altid sidde der og lege, mens forældrene for eksempel laver mad, bliver de isolerede og føler sig udenfor. Som var de et møbel og ikke en del af familien. Legetøj skal bruges socialt, og børn vil gerne være med til de daglige gøremål. De løber jo helst i hælene på far og mor,« siger Benedikte Hertel.

Legetøj udvikler

Jørn Martin Steenhold advarer forældrene mod at gå i den modsatte grøft ved slet ikke at give børnene legetøj.

»Forældre, der af ideologiske årsager giver børnene intet eller meget lidt legetøj, fratager dem muligheden for at opdage verden. Når børn leger, prøver de at finde frem til, hvordan livet er indrettet. De vil kopiere verden og have legetøj der genspejler virkeligheden,« siger han.

barnets behov

Hvis de små størrelser ikke spilder mange blikke på legetøjet, er det ikke nødvendigvis mængden den er gal med. Det kan også være det enkelte stykke legetøj, der ikke passer til barnets behov.

»Børn skal have legetøj, der passer til deres alderstrin. Ellers kan de ikke forstå legetøjet, og så gider de ikke lege med det. Legetøjet skal afspejle det liv, børnene lever. Man skal for eksempel ikke give en tre-årig en barbiedukke, for så leger hun far og mor og børn med den, og så skal hun i stedet have et dukkehus. Man skal heller ikke give en baby boksehandsker,« siger Jørn Martin Steenhold.

Endelig kan børnene simpelthen være for trætte til at gide at køre traktoren hen over stuegulvet.

»Nogle gange har børnene haft en lang dag og trænger bare til at slappe af og måske sidde ligeså stille med et puslespil. Der kan også være perioder, hvor der sker meget i børnenes liv, så de derfor har brug for mere ro derhjemme,« siger Benedikte Hertel.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.