Fortsæt til indhold
Indland

Nu vælter det frem med søgsmål mod techgiganterne. Også i Danmark

De sociale medier er et »monster, vi har sluppet fri«, synes Mette Frederiksen. Det spiser os, og måske er vi alle lidt trætte af det? Nyt dansk søgsmål skal retsforfølge Meta.

Under en verdensomspændende høring i 2022 trådte en børnepsykiater frem foran retten i Storbritannien.

Psykiateren kunne, fortalte han, ikke sove godt i uger efter at have gennemset det, som den 14-årige Molly Russel havde set på sociale medier, inden hun tog sit eget liv. Hun var, som hendes far udtrykte det, faldet ned i den »mest dystre af alle verdener«, en verden, som ifølge retten var medskyldig i Mollys selvmord.

Og som adskillige andre børn og unge i disse år mærker konsekvenserne af.