Der blev drevet »ulovligt« vandrehjem på Holmegaard, da staten købte ejendommen
Det par, som staten købte Holmegaard af, anvendte ulovligt stedet til vandrehjem på købstidspunktet, ifølge dokumenter fra kommunen. Parret havde ifølge dokumenter set stort på en ordre om at stoppe.
De undrede sig i teknisk afdeling i Langeland Kommune, da de midt i maj fik en mail fra en kvinde, der opfordrede dem til at tage på kontrolbesøg på Holmegaard – den i dag berømte bygning på sydenden af øen, hvor regeringen forgæves forsøgte at placere et udrejsecenter for kriminelle udlændinge.
Centerplanerne vidste de ikke noget om i kommunen på det…