Regeringen vil sigte efter 500.000 elbiler i 2030 og lægge afgift på lastbiltransport

Med et mål om en halv million elbiler på vejene inden 2030 går regeringen efter den laveste ambition fremlagt af Elbilskommissionen.

Regeringen har torsdag eftermiddag præsenteret dele af dens forslag til en transportaftale, der har til formål at reducere udledningen af drivhusgasser.

Tre vigtige punkter i forslaget er:

  • En halv million elbiler på vejene inden 2030
  • En øget procentdel biobrændstof iblandet i benzin og diesel
  • En kilometerbaseret vejafgift for lastbiltransport

Regeringen vurderer samlet set, at forslaget vil medføre en årlig reduktion på en million tons drivhusgasser, hvis det bliver vedtaget.

Planen kommer i halen på, at Elbilskommissionen tidligere på måneden fremlagde dens arbejde. Herfra fik politikerne overdraget fire forskellige løsningsmodeller til henholdsvis 500.000, 600.000, 750.000 eller 1 mio. elbiler i 2030.

Af disse har regeringen altså valgt det laveste mål, som Elbilskommissionen selv konkluderede i dens rapport, »ikke opfylder kommissoriets målsætning om en væsentlig forøgelse af antallet af nul- og lavemissionsbiler og en deraf følgende reduktion af CO2-udledningerne.«

I samme rapport blev det dog også konkluderet, at Elbilskommisionen ikke kan anbefale at gå efter en den højeste målsætning om en mio. elbiler, da det vurderes at medføre »store samfundsøkonomiske omkostninger.«

»Det er helt afgørende, at vi får en markant omstilling af både den lette og den tunge transport, hvis vi skal nå den målsætning, som et bredt flertal af Folketinget står bag. Det kræver, at vi tør bruge alle midler. Med regeringens plan om øget brug af grønne brændstoffer kombineret med en CO2-afhængig vejafgift på lastbiler får vi store CO2-besparelser, der kan gøres op nu og her. Og samtidig lægger vi trædesten ud til en total omstilling af hele branchen,« udtaler transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse om udspillet.

Med forslaget på bordet vil regeringen indkalde til forhandlinger om en transportaftale. De forhandlinger går i gang torsdag aften i Skatteministeriet.

Der er på forhånd lagt op til, at regeringens støttepartier vil gå hårdt til forslaget. Ordførere fra flere af partierne havde således allerede før pressemeddelelsen hørt lidt om forslaget, uden at det vakte begejstring.

»Det er meget langt væk fra vores klimaambitioner. Og det er sådan set også langt væk fra det, regeringen selv har lovet,« har for eksempel De Radikales skatteordfører Kathrine Olldag udtalt til Ritzau tidligere torsdag.

Her er de fire mulige scenarier, som Elbilskommissionen har fremlagt. Regeringen sigter efter scenarie 1:

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.