Fuld fart frem for nye elektriske lokomotiver

Nye ellokomotiver gør DSB grønnere, men der går mange år, inden alle danske tog er elektriske.

Artiklens øverste billede
DSB’s første nye ellokomotiver fra Siemens er kommet til Danmark. Lokomotiverne har en topfart på 200 km/t., hvilket gør dem til de hurtigste tog hos DSB sammen med IC4. Foto: DSB/Siemens

DSB kan nu tage et vigtigt skridt i retning af elektrificering af togdriften. Togselskabet har netop modtaget de første tre ellokomotiver ud af i alt 42, som Siemens skal levere de kommende år.

Ellokomotiverne skal afløse nogle af de gamle dieseldrevne lokomotiver og vil i første omgang blive indsat til at trække DSB’s dobbeltdækkervogne, der bruges i den regionale trafik bl.a. på Sjælland. Her skal de bl.a. erstatte de gamle ME-lokomotiver. Det vil give mindre forurening og en mere stabil drift, mener man hos DSB.

I takt med at ellokomotiverne sættes i drift, vil de give en positiv effekt på DSB’s miljøaftryk både i forhold til energiforbrug og partikeludledning.

Flemming Jensen, administrerende direktør, DSB

»For DSB begynder fremtiden helt håndgribeligt med leverancen af de første tre elektriske Vectron-lokomotiver fra Siemens. I takt med at ellokomotiverne sættes i drift, vil de give en positiv effekt på DSB’s miljøaftryk både i forhold til energiforbrug og partikeludledning,« lyder det bl.a. fra administrerende direktør i DSB Flemming Jensen.

Ingen eltog til Aarhus

De elektriske lokomotiver giver dog ikke eltog mellem f.eks. København og Aarhus, da der endnu ikke er hængt elledninger op her. Det vil først ske frem mod 2030, så der vil gå mange år, inden al togdriften i Danmark bliver elektrisk.

Inden da skal DSB også købe helt nye eltog til erstatning for IC3 og IC4, men de ventes først fra 2024-2025.

De nye ellokomotiver kører allerede mange steder i Europa, hvor 50 kunder har bestilt flere end 1.000 eksemplarer af lokomotivet. Det er således bl.a. godkendt til at køre i Tyskland, Sverige og Norge, og tanken er, at lokomotiverne bl.a. skal bruges til at trække tog mellem Danmark og Tyskland.

De nye lokomotiver har en topfart på 200 km/t.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.