Fuld fart frem for nye elektriske lokomotiver
Nye ellokomotiver gør DSB grønnere, men der går mange år, inden alle danske tog er elektriske.
DSB kan nu tage et vigtigt skridt i retning af elektrificering af togdriften. Togselskabet har netop modtaget de første tre ellokomotiver ud af i alt 42, som Siemens skal levere de kommende år.
Ellokomotiverne skal afløse nogle af de gamle dieseldrevne lokomotiver og vil i første omgang blive indsat til at trække DSB’s dobbeltdækkervogne, der bruges i den regionale trafik bl.a. på Sjælland. Her skal de bl.a. erstatte de gamle ME-lokomotiver. Det vil give mindre forurening og en mere stabil drift, mener man hos DSB.
I takt med at ellokomotiverne sættes i drift, vil de give en positiv effekt på DSB’s miljøaftryk både i forhold til energiforbrug og partikeludledning.
»For DSB begynder fremtiden helt håndgribeligt med leverancen af de første tre elektriske Vectron-lokomotiver fra Siemens. I takt med at ellokomotiverne sættes i drift, vil de give en positiv effekt på DSB’s miljøaftryk både i forhold til energiforbrug og partikeludledning,« lyder det bl.a. fra administrerende direktør i DSB Flemming Jensen.
Ingen eltog til Aarhus
De elektriske lokomotiver giver dog ikke eltog mellem f.eks. København og Aarhus, da der endnu ikke er hængt elledninger op her. Det vil først ske frem mod 2030, så der vil gå mange år, inden al togdriften i Danmark bliver elektrisk.
Inden da skal DSB også købe helt nye eltog til erstatning for IC3 og IC4, men de ventes først fra 2024-2025.
De nye ellokomotiver kører allerede mange steder i Europa, hvor 50 kunder har bestilt flere end 1.000 eksemplarer af lokomotivet. Det er således bl.a. godkendt til at køre i Tyskland, Sverige og Norge, og tanken er, at lokomotiverne bl.a. skal bruges til at trække tog mellem Danmark og Tyskland.
De nye lokomotiver har en topfart på 200 km/t.