Grænselukning bliver hård for Sønderjylland, men der er opbakning fra de lokale

Mange sønderjyder kan ikke længere besøge familie og venner syd for grænsen – til gengæld vil lastbilerne fortsat rulle. De fleste bakker op om lukningen.

Artiklens øverste billede
Præcis klokken 12 lørdag blev store betonblokket brugt til at lukke grænseovergangen mellem Danmark og Tyskland i Padborg. Foto: Marie Ravn

Absurd, surrealistisk, drastisk – og DDR-lignende.

Men nødvendigt.

Mange sønderjyder var lørdag mødt op ved grænseovergangen i Padborg for at være vidner til det mest dramatiske tiltag i Danmark i fredstid: lukningen af grænsen mellem Danmark og Tyskland.

Grænseovergangen i Padborg er nu blokeret med store betonblokke, og det er kun muligt at komme ind og ud af Danmark tre steder i Sønderjylland – ved Sæd, Kruså og på motorvej E45 – og kun hvis man har et ”anerkendelsesværdigt formål” med turen.

De mennesker, Jyllands-Posten lørdag mødte ved grænsen, havde næsten alle enten venner, familie, job eller blot deres faste gang i Tyskland. De fleste må nu indstille sig på, at der kan gå uger, inden de igen kan få lov at passere grænsen.

Ikke desto mindre bakker næsten alle op om lukningen af grænsen.

Jeg passerer grænsen stort set hver dag, handler ind i Danmark og kender hver en sten på vejen. Det er trist, men nødvendigt at lukke grænsen, så sådan må det være.

Christian Schock, dansk gift tysker, med bopæl lige syd for grænsen

Den 68-årige tyske Christian Schock, der er dansk gift, men bor i Harrislee syd for grænsen, havde svært ved at holde tårerne tilbage, da vi traf ham ved grænseovergangen i Padborg med sin cykel.

»Jeg passerer grænsen stort set hver dag, handler ind i Danmark og kender hver en sten på vejen. Det er trist, men nødvendigt at lukke grænsen, så sådan må det være. Men hvad gør man, når man bor i Tyskland – kører i en tysk bil og skal på arbejde i Danmark?« spørger han.

Alle de nordiske flag vajer ved grænsen, og Christian Schock er bekymret over, at man nu reelt lukker indgangen til hele Skandinavien.

Sammenlignet med DDR

Finn Jepsen, der er 62 år gammel og tidligere lastbilchauffør, bakker på den ene side op om lukningen, men er på den anden side skeptisk:

»Nu mangler vi bare de selvskydende maskingeværer for at ligne det gamle DDR,« lyder det.

»Indgrebet er nok lige i overkanten. For hvad med de 500-600 udenlandske chauffører, der mere eller mindre bor her i Padborg. Hvor mange af dem er smittebærere?« spørger han.

Constantin Suru er i Danmark sammen med sin kone, Daniela Suru. De bor begge mere eller mindre i hans lastbil, hvor hun fungerer som hans hjælper. Foto: Marie Ravn

En af de udenlandske lastbilchauffører er Constantin Suru fra Rumænien, der har sin kone Daniela med som hjælper. Han er ikke imponeret over myndighedernes voldsomme indgreb:

»Det er galskab, og jeg er ikke bange for at blive smittet. Jeg kender ikke nogen, der er smittet, og ingen af mine kolleger er.«

Constantin Suru bor i sin lastbil, mens han i to-tre måneder er i Vesteuropa. Herefter tilbringer han to-tre måneder i Rumænien. Han kører over hele Europa, mest i Tyskland. Han er ikke bekymret for, at grænsen nu er lukket, for det er den ikke for lastbiler. Allerede mandag skal han til Tyskland.

I Sønderjylland har mange ikke glemt, hvad der skete for præcis 100 år siden: Den 14. marts var der afstemning i den såkaldte zone 2 om, hvorvidt man skulle høre til Danmark eller Tyskland.

Én af dem er borgmester i Aabenraa Kommune, Thomas Andresen (V), der lørdag skulle have deltaget i fejring af genforeningen tre steder. Dagen har derfor stor symbolsk betydning.

Han fortæller, at ca. 3.000 mennesker dagligt pendler over grænsen – heraf også en del kommunalt ansatte – og at 6.000 lastbiler hver dag kører over kommunegrænsen. Padborg er Danmarks vigtigste by, når det handler om lastbiler og vognmænd. Lastbiler, der ifølge statsminister Mette Frederiksen er afgørende for at sikre mad og medicin til danskerne.

Thomas Andresen lægger ikke skjul på, at krisen vil ramme både kommunen og hele området hårdt.

»Det er melankolsk og trist, men det har trods alt en udløbsdato. Derfor støtter jeg regeringens indgreb,« siger Thomas Andresen, der har sat sine embedsmænd til at lave dokumenter til de ansatte, der bor i Tyskland, så de fortsat kan passere grænsen. Det samme skal andre arbejdsgiver have gjort for at sikre, at de vigtige lastbiler ikke går i stå.

Selv om det er en svær tid, er det ikke det værste, han har oplevet som borgmester.

Ikke den værste krise

»Da vi i 2015 havde den store flygtningekrise, stod jeg som borgmester på Padborg Station sammen med flygtningene – det var en større krise end denne. Denne krise er ikke en ideologisk eller politisk styret krise, men en krise, som vi alle står sammen om at komme igennem,« siger Thomas Andresen.

Der er dog også politik indblandet i tacklingen af coronakrisen. Lørdag forklarede direktør Søren Brostrøm fra Sundhedsstyrelsen, at lukningen af grænserne er sket ud fra et politisk og ikke et sundhedsfagligt hensyn.

»Det er en politisk beslutning ud fra mange hensyn. Der findes ikke betydelig videnskabelig dokumentation for, hvor stor en effekt det vil have. Der findes historiske erfaringer, hvad angår influenza og pandemier. Som det fremgår af Verdenssundhedsorganisationen, WHO, er det ikke noget, man anbefaler,« forklarede han lørdag på et pressemøde.

Motorvej E45 er et af de tre steder, hvor man fortsat kan komme ind i Danmark – hvis man har en gyldig grund. Foto: Marie Ravn

Inden grænsen mod Tyskland lørdag blev lukket, havde mange udlændinge travlt med at komme ud af Danmark. På motorvej E45 bestod trafikken lørdag primært af tyske, polske og andre udenlandske biler med arbejdere på vej hjem.

Efter at grænsebommen var gået ned for sidste gang i lang tid, var der meget stille i Padborg. Også i Superbrugsen, hvor Pia Sauer i bagerafdelingen kunne fortælle, at mange tyskere, der plejer at købe bl.a. kager, nu har afbestilt deres varer. Der var derfor næsten ingen kunder.

Pia Sauer har ikke mange kunder i bagerafdelingen i SuperBrugsen i Padborg efter at grænsen er blevet lukket. Foto: Marie Ravn

Pia Sauer er dog hverken bekymret for sig selv eller sine to børn. Det er den 19-årige Jonathan Schütt heller ikke.

»Det har ikke så stor betydning, at man lukker grænsen. Sammen med mine venner joker vi over, at vi nu ikke længere kan komme til Tyskland og købe billige bajere. Så nu venter vi bare på, at tingene bliver normale igen,« fortæller han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.