Uro og utryghed på et gymnasium med mange tosprogede elever

En rapport beskriver konflikter og utryghed på et gymnasium med mange elever med indvandrerbaggrund. Det er ikke usædvanligt, vurderes det.

Artiklens øverste billede
Viby Gymnasium har fået lavet en rapport, der viser utryghed, konflikter og truende adfærd blandt elever. Foto: Stine Rasmussen

En ny rapport om forholdene på Viby Gymnasium i det sydvestlige Aarhus tegner et dystert billede af virkeligheden på et gymnasium med en stor andel af elever med indvandrerbaggrund.

Slagsmål, konflikter, truende adfærd og en skolefest, der måtte udsættes på grund af trusler, er blandt de forhold, der bliver beskrevet i rapporten, som Jyllands-Posten har fået aktindsigt i.

Jeg forstår rapporten sådan, at den beskriver, at det er den skæve elevfordeling, der fører til vold, konflikter og utryghed. Det er et billede, som jeg kan genkende andre steder fra.

Pernille Rosenkrantz-Theil, børne- og undervisningsminister

Flere elever fortæller om utryghed i klassen. Og rapporten konkluderer også, at en række elever tilsyneladende slet ikke er forberedt på, hvad det kræver at gå på gymnasiet.

Direktør Jon Valdemar Andersen fra det private konsulentfirma Skoletryghed, der på bestilling fra gymnasiets ledelse har udarbejdet rapporten, understreger, at det er en meget lille del af eleverne, der står bag uroen. Men siger samtidig, at det kan være ødelæggende for et gymnasium, hvis problemerne ikke håndteres. Han har kendskab til lignende forhold på ca. 20 andre ungdomsuddannelser.

»Ungdomsuddannelserne, herunder gymnasierne, har i de senere år modtaget en del unge, som kommer med en skolefremmed baggrund. Det skaber en betydelig lokal udfordring for nogle gymnasier,« siger han.

Rektoren på Viby Gymnasium, Lone Sandholdt Jacobsen, kalder de beskrevne forhold for uacceptable. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil mener, at de er »fuldstændig urimelige«:

»Jeg forstår rapporten sådan, at den beskriver, at det er en skæv elevfordeling, der fører til vold, konflikter og utryghed. Det er et billede, som jeg kan genkende andre steder fra. Derfor vil vi fordele eleverne bedre.«

I 1. g på Viby Gymnasium har godt halvdelen af eleverne en indvandrerbaggrund.

Birgitte Vedersø, formand for Danske Gymnasier, ønsker regler, der skal forhindre polarisering.

»Jeg har ikke kendskab til masser af lignende tilfælde på de almene gymnasier. Men omvendt er det heller ikke første gang, at jeg hører om det,« siger hun.

Integrationskonsulent Henrik Kokborg kalder kulturelle konflikter for »almene« på gymnasier med en vis mængde tosprogede elever.

Viby Gymnasium har bl.a. brugt konklusionerne i rapporten som argumentation for at få Region Midtjylland til at indføre kapacitetsloft på andre mere populære gymnasier i Aarhus, hvilket blev vedtaget tirsdag.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.