Fernet Branca har fået Lolland på nakken - der er ikke bittert her

En reklame fra Fernet Branca har stødt lollikker på manchetterne.

Artiklens øverste billede
Sådan starter reklamekampagnen fra Fernet Branca - men afslutningen på den er der ikke tilfredshed med. Udklip: Fernet Branca/Lolland-Falster Lovestorm

»Du har endelig råd til en 3-værelses med havudsigt ... Hvis du flytter til Lolland.«

»Life is bitter.«

Sådan lyder den Fernet Branca-reklame, man i det forgangne år kunne finde rundt om i København, og som nu er blevet årsag til en mindre kontrovers.

For en hel del lollikker mener, at reklamen fremviser livet på Lolland som en bitter tilværelse - og det passer bestemt ikke.

Kritikken er blevet fremsat via bevægelsen Lolland-Falster Lovestorm, der fungerer som et fællesskab om de gode historier.

Her har man i stedet leget lidt med ordene og foreslået en version af reklamen, der slutter med »Enjoy your bitter. Life is great (Nyd din bitter. Livet er skønt. red.),« i stedet.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

»Vi har nu twistet annoncen og ændret ordlyden bare en lille smule. Så nu er annoncen både en hyldest til Fernet'en og til Lolland. Det er slet ikke så svært,« skriver borgeren Kirsten Sydendahl i Lolland-Falster Lovestorm Facebookgruppen.

»Livet er godt, når man kan købe en treværelses lejlighed på Lolland. Det er ikke trist,« uddyber hun til DR Sjælland.

Fernet Branca har venligt afvist ændringsforslaget fra Lolland-Falster Lovestorm, og så har firmaet i et svar til gruppen tilkendegjort, at man er »ærgerlige over, at reklamen er forstået som negativ over for Lolland, da dette ikke var intentionen.«

»Intentionen var at få folk til at smile over det bitre prisniveau i Storkøbenhavn; ikke at tale dårligt om Lolland,« lyder det videre i svaret.

Kommunikationsrådgiver Knud Lindholm Lau mener dog ikke, at den udlægning holder.

»Reklamen signalerer, at de mennesker, der forfatter og betaler den, lever inde i storbyens glasklokke. Man gør sig morsom på bekostning af mennesker, som lever et liv i et område, der ikke er så velkørende erhvervsmæssigt set som resten af landet,« siger han til DR Sjælland

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.