Minister opgiver national talentpulje til folkeskolens kloge børn

I stedet øger regeringen det generelle tilskud til folkeskolen, men den beslutning møder kritik.

Artiklens øverste billede
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (th.) bliver kritiseret i kraftige vendinger af børne- og undervisningsordfører Ellen Trane Nørby (V) for at nedlægge den nationale talentpulje. Foto: Jens Dresling

Før arbejdet med at understøtte kloge og talentfulde børn i folkeskolen for alvor er gået i gang, har børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil valgt at nedlægge en ny national enhed, der skulle understøtte undervisningen af de allerdygtigste elever.

Ministeren vil hellere bruge flere penge på et generelt løft af folkeskolen, men beslutningen om at nedlægge den såkaldte talentenhed og spare bevillingen på 65 mio. kr. møder massiv kritik politisk, fagligt og fra forældre til kloge børn.

Poul Nissen, professor emeritus ved Aarhus Universitet og forsker i bl.a. højtbegavede børn, forventer ikke, at pengene til det generelle løft vil komme de højtbegavede særligt til gavn.

»I mange år har tanken været, at de kvikke nok skal klare sig, og så har man brugt ressourcerne på de svage elever. Men forskning viser altså, at de højtbegavede børn også har brug for særlige indsatser ligesom de svagtbegavede,« siger han og peger på, at højtbegavede børn ofte bliver enten udadreagerende eller apatiske, når de keder sig meget.

Danmarks børn

Mette Frederiksen vil være børnenes statsminister, og regeringen har en ambition om, at Danmark skal være verdens bedste land at være barn i. Men hvordan har Danmarks børn og unge det egentlig? Det sætter Jyllands-Posten fokus på.

Har du tip til konkrete historier eller emner om Danmarks børn, som vi bør se nærmere på, så skriv til danmarksboern@jp.dk.

Cand.pæd. Birgitte Arnvig, der er mor til to højtbegavede børn og en del af netværket Gifted Children, er også meget kritisk over for regeringens beslutning om at nedlægge den særlige talentenhed i Børne- og Undervisningsministeriet.

»De højtbegavede bliver overset i folkeskolen, fordi der mangler viden og ressourcer til at spotte dem. Her kunne en national indsats have udviklet folkeskolen i en retning, så der kom mere fokus på de kloge børn,« siger hun.

Politisk er ministerens beslutning om at droppe talentenheden også kommet i strid modvind. Børne- og undervisningsordfører Ellen Trane Nørby (V) kalder det »socialdemokratisk ligemageri«, og hun fortsætter:

»Vi er ikke gode nok til at støtte de kloge børn, og en national enhed kunne sætte indhold og retning på indsatsen, så den enkelte skole og kommune ikke behøver at opfinde hver sin dybe tallerken.«

Forsknings- og udviklingschef Andreas Rasch Christensen, Via University College, advarer mod at overse de højtbegavede og talentfulde elever.

»Den danske folkeskole har altid været bedst til den store mellemgruppe af elever og ikke så god til dem, der ligger i bunden og toppen,« siger han.

Pernille Rosenkrantz-Theil begrunder beslutningen med, at den er til gavn for alle børn.

»Der er ikke brug for flere puljer og knopskydninger, men for et generelt løft af folkeskolen til f.eks. at ansætte flere lærere. Det vil komme alle elever til gode – også dem, som har brug for mere hjerneguf,« siger hun og peger på, at der i de kommende år tilføres folkeskolen op mod 1 mia. kr.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.