• Opdateret 03/07/2018 kl. 08:54

Trængslen på danske veje stiger markant - og det fortsætter

Motorveje i Jylland og på Fyn vil frem mod 2030 være "kritisk" belastede, skriver Vejdirektoratet i rapport.

Artiklens øverste billede
Trafikken på motorvejene vokser markant. Den er steget med op mod 40-45 procent på nogle af de værst belastede strækninger. Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix

Trængslen på de danske veje er steget markant de seneste ti år, og bilerne kommer blot til at køre - eller trille - endnu tættere i de kommende år.

Vejdirektoratet udsender tirsdag rapporten "Statsvejnettet 2018" med statistik over trafikken på vejene.

- Tallene bekræfter det billede, som de fleste danske trafikanter også genkender fra deres færdsel ude på motorvejene, nemlig at trængslen bliver tættere og tættere, siger trafikdirektør Niels Tørsløv i Vejdirektoratet.

Presset på de større veje er øget betydeligt, og det gælder særligt i myldretiden. Det fremgår, at trafikken er steget med op mod 40-45 procent på nogle af de værst belastede strækninger.

Prognoser viser, at trafikken på E45 Østjyske Motorvej, E20 Fynske Motorvej og flere af de store motorveje i hovedstadsområdet frem mod 2030 ifølge rapporten vil være "kritisk" belastede.

- Denne udvikling er vi naturligvis opmærksomme på, og vi arbejder med mulige løsninger på den trængsel, som ser ud til at komme, siger Niels Tørsløv.

Han peger på, at udbygningen af eksisterende veje og anlæg til dels kan afhjælpe problemet, men det er langtfra nok.

Der skal også findes bedre metoder til afvikling af trafikken.

Det kan ifølge trafikdirektøren være, at man skal benytte nødspor, mens nye teknologier og automatisering af biler kan åbne mulighed for, at flere køretøjer kan komme frem på vejene.

At få ny teknologi i fremtidens køretøjer er vigtigt, mener Michael Svane, branchedirektør for transport i Dansk Industri, men det kan ikke løse problemet.

- Tværtimod må vi forvente mere trængsel, når de selvkørende biler kommer. Vi skal derfor se på det samlede transportsystem og ikke bare på dele af det, siger Michael Svane.

Branchedirektøren opfordrer de danske politikere til at gå sammen om en bred aftale, der kan lette trængslen på vejene.

- Det er dyrt at investere i infrastruktur. Men det er endnu dyrere at lade være, siger Michael Svane.

Han peger på, at køerne på vejene årligt koster milliarder af kroner.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.