Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail
Annonce

Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

Leder

EU’s forbrugerbeskyttelse er varm luft

Ingen tvivler på omstillingsevnen i den tyske bilindustri, men tilbage står, at hverken Tyskland eller EU har taget synlige skridt til et retsopgør med de ansvarlige for VW-skandalen.

Intet har rystet grundopfattelsen af tysk ordentlighed så meget, som da det i september 2015 blev afsløret, at Volkswagen-koncernen (VW), verdens største bilproducent, bevidst har svindlet med motorstyringen i millioner af biler.

Når bilerne til de regelmæssige syn har holdt på rullefeltet, holdt udstødningsgasserne sig pænt inden for alle grænseværdier, men på vejene i almindelig trafik lå udstødningsgasserne for nogle modeller op til 40 gange over det tilladte.

Afsløringen skete i USA, og som altid, når virksomheder overtræder lovgivningen og tilmed snyder forbrugerne i verdens største økonomi, arbejder det amerikanske justitsvæsen effektivt og kontant. VW har erkendt sin skyld og betalt over 17 mia. kr. i bøde foruden en stor økonomisk kompensation til de ramte bilejere. En tidligere direktør i VW USA er tillige idømt en langvarig fængselsstraf.

I Europa er situationen en anden. Her er flere end 10 millioner bilejere indtil videre kun blevet tilbudt en softwareopdatering, der angiveligt skal lovliggøre deres biler, men ellers synes der at være et gabende misforhold mellem forbrydelsens omfang og justitsvæsenets håndtering af skandalen.

Senest er det kommet frem, at VW i samarbejde med to andre tyske bilproducenter Daimler og BMW samt underleverandøren Bosch har gennemført omfattende forsøg på aber, der i perioder på otte timer er blevet tvunget til at indånde udstødningsgasser fra en ny dieseldreven VW-model. Angiveligt har forsøgene vist, at udstødningen fra nye dieselmotorer var mere skadelig end fra en 20 år gammel dieseldreven Ford pickuptruck. Der eksisterer ingen dokumentation for, at forsøgene skulle være ulovlige, men VW har straks beklaget samt suspenderet en ledende medarbejder.

Tysk bilindustri har investeret milliarder af euro i dieselmotorteknologi som led i bestræbelserne på at reducere udledningen af drivhusgasser. Modsat har den største konkurrent, japanske Toyota, forsket i hybridbiler, der kombinerer benzin- og eldrift, mens Silicon Valley-virksomheden Tesla har tiltrukket sig stor opmærksomhed med sine elbiler.

Efter afsløringen af VW-skandalen står tysk bilindustri i en situation, da den teknologi, som man har satset store ressourcer på, nu er miskrediteret. På biludstillingen i Frankfurt for et halvt år siden meddelte de tyske bilproducenter, at de nu i stor stil satser på at udvikle elbiler. De er imidlertid blevet fanget på det forkerte ben, bl.a. fordi ingen af verdens 50 største producenter af battericeller ligger i Europa. Enten skal en sådan produktion stables på benene, eller også bliver tyngden af europæisk bilindustri afhængig af producenter i Kina og USA, hvilket næppe er et attraktivt perspektiv.

Ingen tvivler på omstillingsevnen i den tyske bilindustri, men tilbage står, at hverken Tyskland eller EU har taget synlige skridt til et retsopgør med de ansvarlige for VW-skandalen.

Bilindustrien er ikke bare Tysklands, men Europas største arbejdsgiver, og det er svært at frigøre sig fra den tanke, at hensynet til beskæftigelsen vejer tungere end hensynet til de forbrugere, der er skandalens ofre. EU bryster sig altid af at ville skærme forbrugerne mod de hensynsløse dele af erhvervslivet, men åbenbart gælder det kun virksomheder uden for EU, hvorimod europæiske virksomheder som VW tilsyneladende kan slippe med et lille rap over fingrene.

De ramte bilejere i Europa bør have mindst samme erstatning som bilejerne i USA. Får de ikke det, må vi konstatere, at EU’s såkaldte forbrugerbeskyttelse er af samme ildelugtende kaliber som udstødningen fra en VW-dieselmotor.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

.
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
EU
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Leder lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Forbyd omskæring af drenge.

Harun Demirtas
Et barn må ikke blive et forretningsformål eller udsættes for et indgreb, som aldrig kan laves om, og som i høj grad kan krænke ens selvopfattelse.

Blog: Ledelseskrise i den offentlige sektor giver dårlig velfærd

Martin Ågerup
I sin nye debatbog efterlyser Socialdemokratiets gruppeformand Henrik Sass Larsen et opgør med dårlig ledelse i det offentlige. ”En leder, som ikke lever op til forventningerne, må nødvendigvis afskediges”, skriver han. Godt brølt, Henrik Sass. Men han har desværre ingen realistiske bud på, hvordan en så gigantisk kulturændring i den offentlige sektor skal finde sted. Der er lang vej igen. Og barrierne imod at sikre bedre ledelse er høje.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her