Præsidentkandidat Donald Trump
Republikanernes partiledelse har nu stort set accepteret, at Donald Trump skal kæmpe imod Hillary Clinton til november.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Bevares, der er fortsat 502 republikanske delegerede at kæmpe om i Indiana, Californien og så videre, men der er ikke længere tvivl om, at Donald Trump går af med sejren. I skrivende stund har han 994 delegerede, og han behøver 1.237 i alt for at være sikker. De såkaldt ubundne delegerede er i hastigt trav på vej over i Donald Trumps lejr. Hvad mere er, har det republikanske partis ledende skikkelser affundet sig med, at det bliver Donald Trump og ikke hverken Ted Cruz, John Kasich eller nogen anden. Det kan kun gavne Demokraterne og Hillary Clinton, hvis Republikanerne er et hus i splid med sig selv.
Entusiasmen er ikke til stede hos alle, men viljen til at finde fælles fodslag vejer tungere, og det er afgørende. Tidligere leder af Repræsentanternes Hus, republikaneren John Boehner, har afvist Ted Cruz uden skånsel, "I get along with almost everyone, but I have never worked with a more miserable son of a bitch in my life”, og er indstillet på, at Donald Trump er partiets præsidentkandidat.
Skal vi tage at vænne os til det? Hillary Clinton skal op imod Donald Trump i kampen om verdens mest magtfulde embede. Det var der ikke så mange, der havde set i horisonten tilbage i sommeren 2015.
Jo, der var da i det mindste en enkelt herhjemme, og jeg kan oven i købet bevise det. I al beskedenhed var det undertegnede, der den 19. juli 2015 bl.a. skrev:
”Jeg tør ikke love at støtte enhver udtalelse fra Donald Trump, men jeg tør love at mene, at det er på allerhøjeste tid, at USA begynder sin vej væk fra transformationen til at blive et tredjeverdensland på længere og længere stræk. Hvis USA omsider har fået en kandidat, der tør love det indlysende, nemlig en fuldstændig standsning af den illegale indvandring, vil jeg som udgangspunkt håbe det bedste for en sådan kandidat.”
Jeg tør stadig ikke love at støtte enhver udtalelse af Donald Trump, men hold da op, hvor jeg holder med ham hele vejen til Det Hvide Hus. Man skal være velkommen til at holde med fru establishment Hillary Clinton, venner med alle überpingerne, men det bliver uden mig.
The Donald for president. Meget mere følger.