Et årigs død: Når religion er terror
At tale om at jødedom ikke har med de ekstreme jøders terrorangreb at gøre, er lige så fjernt fra virkeligheden, som ikke at ville anerkende at terroristen Omars drab på Dan Uzan, havde med islam at gøre.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
I nat blev et palæstinensisk par og to børn udsat for terror, den 18 måneder gamle søn døde af sine kvæstelser. Der er formentligt tale om religiøst og racistisk terror.
Den palæstinensiske dreng på 18 måneder mistede livet, fordi han var palæstinenser, han nåede ikke at blive 2 år. Resten af familien er indlagt med 3. grads forbrændinger.
Terrorangrebet imod den palæstinensiske familie sker natten til fredag, blot timer efter at en jødisk mand torsdag, angreb deltagere i Gay Pride Paraden i Jerusalem med en kniv, 6 mennesker blev stukket, én er i en kritisk tilstand.
Uanset om det er jøder, muslimer, kristne, eller andre som står bag den slags religiøst motiveret vold og terror, så må man helst ikke sige noget om religionen. For religion er jo helligt for nogle.
Det er en offentlig hemmelighed at religion kan være ond, eller fortolkes ondt, vi ved det dog alle sammen. Vi har alle set den onde og uhyggelige side af religion, eller vi har læst eller hørt om den.
Religion kan og motiverer grimme ting, og alligevel er jeg ikke imod religion. For religion kan også bruges på andre måder, nogle finder en ro og en trøst i religionen, og fred være med det. Men netop kun freden og kærligheden i religionen skal fredes, og selv det skal kunne være til debat og skal kunne kritiseres.
Alle bliver klogere af kritik og debat, også religiøse mennesker. Intet er for helligt, alt er til debat, måske lige foruden den frie debat selv.
Hvorfor er det ikke lige meget med religion, jo det er fordi religion fylder. Hvor skal de efterladte efter den lille dreng der blev dræbt i nat dog vende hen for at søge trøst, for at sørge, og ikke mindst for at finde en mening med livet efter dette angreb. Jo, højest sandsynligt religion.
Det behøver ikke at være religion, det ved jeg, men er det oftest religion, og derfor er religion ikke ligegyldig når religiøse begår vold. Volden skal tales imod og afskaffes i religioner.
Et palæstinensisk lille barn er nu blevet brændt ihjel. Det skræmmer mig hvor onde mennesker kan være, og det skræmmer mig at kilden bag ondskaben, når denne er religion, alt for ofte er beskyttet imod kritik.
Tal ikke uden om vanviddet, tal det imod!
Og derfor glæder det mig at danske jøder har været ude, og har taget afstand fra angrebet og mordet, kaldt det terror og ikke mindst også for religiøst motiveret terror.
Næstformand for Dansk Zionistisk Forbund udtaler:
”Jødisk religiøst motiveret terror. Jeg er ked af det, jeg mener det er meget værre end alle andre former for terror. Og det er fordi det er modbydelige brutale angreb, der kommer fra en jødedom, som jeg holder utrolig meget af”.
Og ja, det er rigtigt at jødedom er mange ting, ligesom islam er mange ting, og at disse også kan fortolkes på forskellige måder, men det at tale om at jødedom ikke har med de ekstreme jøders racisme og hadforbrydelser at gøre, er lige så fjernt fra virkeligheden, som hvis man ikke vil anerkende at terroristen Omars racistiske drab på Dan Uzan, havde med islam at gøre.
Religion har med de religiøse at gøre, det er dem der definerer, praktiserer, præsenterer og repræsenterer religion. Tal ikke uden om vanviddet, tal det imod!