Hokus pokus fra Liberal Alliance
Det løber mig koldt ned af ryggen, når jeg hører Liberal Alliances klimaordfører lade hånt om videnskaben og polemisere over klimaforandringerne.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Da jeg sammen med Anders Samuelsen og Naser Khader dannede Ny Alliance, var klimapolitikken et af de områder, vi prioriterede højt. Faktisk var vores klimaudspil et af de mest ambitiøse fra et dansk parti nogensinde, da vi offentliggjorde det.
Det var noget vi var enige om Samuelsen, Khader og jeg. Noget skulle der gøres ved klimaet og de enorme udfordringer, forandringerne fører med sig. Derfor et ambitiøst udspil, som blandt andet krævede solceller på alle nybyggede huse.
Vi beviste, at man godt kunne følge sit borgerlige hjerte og samtidig stemme grønt.
Ny Alliance findes som bekendt ikke længere. Men Samuelsen er nu leder af Liberal Alliance, der blev bygget på ruinerne af Ny Alliance, og på klimafronten har det betydet et totalt holdningsskifte. Uden at fornærme nogen kan man godt fastslå, at partiet nu er det mest sorte i Folketinget. Klimaforandringerne er ikke et problem, der er værd at tage alvorligt, lyder det nærmest.
Endnu et trist bevis på det gav klima- og energiordfører Villum Christensen forleden i Dagbladet Information, hvor en artikel opridsede, at Venstre og Konservative – heldigvis – vil holde gang i den grønne omstilling, der skaber job og vækst i Danmark, mens Dansk Folkeparti og Liberal Alliance vil bremse den.
Villum Christensen forbløffede mange ved at fastslå, at der ikke er videnskabeligt belæg for at påstå, at klimaændringerne i overvejende grad skyldes menneskelig aktivitet. (Det er stort set hele verden – heriblandt næsten alle førende videnskabsmænd – dog uenige med ham i)
Han fastslog ligeledes, at der er mange fordele ved klimaforandringerne og at flere i verden i dag dør af kulde end af varme. Underforstået: Hvis vi får varmet planeten mere op, er der nok færre, der dør af kulde, så lad os da se at skrue op for kulkedlen.
Det løber mig ærlig talt koldt ned ad ryggen, når jeg hører sådan noget vås. Tænk at have en så uvidenskabelig tilgang til sit politiske arbejde. Tænk at man i en sådan grad er villig til at ignorere fakta og polemisere over så vigtigt et emne som planetens fremtid.
Jeg håber så sandelig ikke, at Villum Christensens udmeldinger er udtryk for Liberal Alliances politik på området, men jeg frygter det.
Hvordan i alverden Anders Samuelsen kan have skiftet så meget holdning på så relativt få år, er dog en gåde. Tror han ikke længere på videnskab? Er partiets holdninger nu bygget på ren hokus pokus?
De økonomiske argumenter for at bremse klimaforandringerne – uanset hvad de skyldes – er ellers overvældende set fra et dansk synspunkt. De skaber job. Eksporten af grønne energiteknologier stiger meget mere end Danmarks øvrige eksport.
Og vi undgår følgerne af klimaforandringerne: ekstremt vejr som tørke, oversvømmelser, mangel på fødevarer og rent drikkevand, krige og konflikter og klimaflygtninge. Og stigende vandstande.
Argumenter er der rigeligt af. Der er til gengæld ingen argumenter for at hænge i bremsen og vente til problemet er ude af kontrol.
Ud over usmageligt stemmefiskeri blandt de klimafornægtere, der stadig findes, men som heldigvis bliver mere og mere marginaliserede.