Hvem skal man stemme på?
Når nu Dansk Samling ikke står på stemmesedlen før næste gang, hvad gør man så den 18. juni?
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Jeg håber, at blå blok vinder det tilstundende folketingsvalg. Ikke at jeg bilder mig ind, at det vil betyde noget substantielt, hvad angår det eneste virkeligt afgørende, nemlig udlændingepolitikken, der vil gøre danskerne hjemløse i eget land, hvis udviklingen fortsætter.
Dansk Folkeparti ville gerne stramme betydeligt, hvis de alene bestemte. Det giver jeg dem gerne, men så er venlighederne fra min side også hørt op. Dansk Folkeparti vil aldrig stille det som et ufravigeligt krav, at de relevante konventioner opsiges eller omfortolkes, og Dansk Folkeparti vil ikke engang indrømme, at den ”stramme” udlændingepolitik i nullerne var en total fiasko, hvor bl.a. den muslimske indvandring fortsatte med at stige i alle årene under VKO, mod slutningen af perioden endda med samme hast i procent som i 1990’erne.
Når jeg håber, at blå blok vinder, skønt det ikke vil spille nogen videre rolle for Danmarks katastrofale kurs, skyldes det, at det vil få øjnene op for mange vælgere, at et alternativ til Dansk Folkeparti i Folketinget er helt nødvendigt. Det alternativ udgør Dansk Samling, men nok om denne lystige fremtidsmusik. For nu gælder det valget den 18. juni.
Jeg vil i denne og de kommende blogindlæg give nogle bud på, hvem man kunne stemme på, når nu det skal være. Og vi begynder hos Liberal Alliance.
Niels Westy Munch-Holbek
Niels Westy stiller op i Nordsjællands Storkreds. Jeg har mødt ham nogle gange inde hos Cepos, og personligt er han et venligt menneske. Samtidig er jeg ret sikker på, at Niels Westy ikke er gået ind i politik for at gøre det til et levebrød, som en af vor tids svøber ellers kan opvise så mange eksempler på.
Niels Westy stiller op for et parti, som nærmest grotesk ofte fremstilles som en slags ultraliberalt parti. Det er noget vrøvl. Partiets reformprogram er ikke nogen revolution, men et forsøg på at sænke skattetrykket en del uden i øvrigt at køre velfærdsstaten på møddingen.
Niels Westy har opstillet fem dogmeregler for liberale. De fire første regler har alle et økonomisk, liberalt sigte som skattenedsættelser, færre love og en slankning af den offentlige sektor. Det femte og sidste punkt fortjener at blive citeret i sin helhed og lyder således:
”Danmark skal forblive et åbent samfund for de, der ønsker at leve i et vestligt åbent samfund og respekterer landets love og værdier. Alle andre må gerne holde sig væk. Kriminelle udlændinge skal udvises. Det skal være sværere at blive dansk statsborger. Flygtninge skal hjælpes i nærområdet. Det giver mest hjælp for pengene. Og det vil ødelægge menneskesmuglernes kriminelle forretning.”
Jeg er højst betinget enig i det første, idet udgangspunktet må være, at der ikke finder ikke-vestlig indvandring sted til Danmark overhovedet, og at Danmark i øvrigt suverænt uden om EU bestemmer karakteren af den indvandring, der eventuelt finder sted. Det øvrige er jeg enig i, ikke mindst i det sidste med flygtninge, der uden undtagelse skal hjælpes i nærområderne. Der er bare det problem, at Niels Westy og Liberal Alliance aldrig i livet får overtalt Venstre til at foretage det nødvendige, og så bliver det lidt lige meget, fordi Liberal Alliance aldrig vil stille det som et ufravigeligt krav.
På bundlinjen står dog stadig, at Niels Westy Munch-Holbek er en kandidat, man kan overveje at give sin stemme den 18. juni, hvis man er bosiddende i Nordsjællands Storkreds.