Naturplan Danmark er unødvendig
I dag udkommer regeringen med en såkaldt naturplan for Danmark. Regeringen vil investere massivt i den "forsømte" danske natur - adskillige millioner. Men er det egentligt en fair løsning?
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Jeg elsker naturen. Jeg har været aktiv spejder i 17 år, og har brugt mange timer mellem skovens træer og langs de danske kyster. Jeg er af den opfattelse, at vi i Danmark har en sund natur. I forhold til mange andre lande, er vi i Danmark rigtig godt med. Det gælder både den almene natur, men også når det kommer til forskning i alternativ energi, grønne arbejdspladser osv.
Generelt lever vi i et land, hvor vi alle sammen godt inderst inde ved, at vi skal passe godt på vores natur. Det burde være sund fornuft for alle. Jeg mener det er en fejl, at samfundet konstant skal lovgive om netop sund fornuft.
Nuvel, regeringen kaster mange millioner i dette projekt. Et projekt der ikke ser ud til at kaste arbejdspladser af sig, men kun yderlig begrænse de arbejdspladser, vi har tilbage. Jeg mener, at der er en langt række andre områder, der kræver mere opmærksomhed end Naturplan Danmark. Det kunne være de absolut svageste, der ikke får nok hjælp og støtte, eller virksomhederne, der er indviklet i bureaukrati og skatter.
Økonomien er ikke til, at vi skal finpudse forskellige områder i Danmark, når andre områder sejler. Vi har simpelthen ikke råd. Endvidere anerkender regeringen overhovedet ikke andre teorier end deres egne. Der er stort set intet sket siden Svend Auken i sin tid totalt begrænsede Danmark gennem miljøministeriet. Hvem husker ikke det berømte Fogh-citat: "Der er ikke en frø, ikke en fugl, ikke en fisk der har fået det ringere som følge af regeringens miljøpolitik. Den eneste, der har fået det ringere, er nok Svend Auken". Politikken er stort set den samme, som den Svend Auken stod for: Forbud på forbud. Begrænsning på begrænsning. Og hvem betaler? Erhvervslivet i form af dårligere konkurrencevilkår.
Klimafanatikerne vandt - desværre
Jeg savner debat om miljøet i Danmark. Hvorfor er det, at miljøet altid er helligt? Hvem siger at forbud, skatter og afgifter er vejen frem? Kunne det ikke lade sig gøre at gøre det på en anden måde. Jeg mener, at tiden er inde til at genovervejer hele miljøindsatsen.
For mig som konservativ er det vigtigt at kunne videregive næste generation en god natur og et sundt miljø, men vi skal ikke begrænse vores virksomheder og privatpersoner unødigt. I dagens Danmark lider dansk erhverv og industri hårdt under skatter og afgifter. Hvert år sender vi gode danske arbejdspladser ud af landet. Dette sker blandt andet fordi vi mener, at vi på alle områder skal være foregangsland - også på miljøområdet. Naturligvis skal vi værne om miljøet, og vore efterkommere skal overtage et minimum lige så godt og sundt miljø, som vi selv har modtaget. Men derfra og så til at vi stærkt begrænser os på stort set alle områder er at være yderligtgående.
Men har turde debattere det efter, at det store fokus på klimaet kom på agendaen. Og nu vil regeringen så igen kaste flere gode penge efter et stort miljøprojekt.
Uden at vide det, så forestiller jeg mig ikke, at vores land bliver et hak grønnere til næste år, og udspillet lugter da også langt væk af, at der snart er folketingsvalg - og af at samarbejdspartneren hedder Enhedslisten.
Jeg har tidligere skrevet om atomkraft. Hvis regeringen virkelig vil gøre noget for miljøet, og samtidigt skabe arbejdspladser, så overvejede de det, som en mulighed. Men som tidligere nævnt, så er regeringen ikke interesserede i mordene metoder, de vil hellere gå skatternes og begrænsningers vej.
Om dette bliver endnu en del af den samlede løftebruds-kollektion ved jeg ikke, men jeg ved at det er svært at finde den røde tråd – så at sige. Regeringen og Miljøminister Kirsten Brosbøl kører generelt en slingrekurs, når det kommer til miljøet.
Jeg vil gerne minde regeringen på, at det kun er muligt at bruge pengene en gang. Jeg forventer, at det samlede udspil er finansieret, og at pengene ikke er hentet fra andre miljøpuljer. Hvis regeringen ønsker at gøre noget ekstraordinært, så må den også finde alle pengene ekstraordinært. Regeringens samlede finanslov er i forvejen underfinansieret, så der skal tænkes meget kreativt.
Miljø kan diskuteres
I et land som Danmark, hvor vi i forvejen har en skøn og ren natur, mener jeg ikke, at det som udgangspunkt altid skal være førsteprioritet. Miljø kan diskuteres, og blot fordi det er en god sag, er det nødvendigvis ikke altid det mest nødvendige.
Lad os sammen tænke nyt. Der findes mange andre måder at hjælpe miljøet på. Der findes også metoder, som samtidig hjælper andre dele af samfundet.