Regeringens stærke hånd er nødvendig lige nu - men bagefter ..
Regeringen håndterer coronakrisen flot, men dens topstyrede kurs (før corona) var en farlig vej for demokratiet. Det skal der ændres på, så snart hverdagen bliver normal.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Lad mig starte med at rose regeringen og et enigt folketing i den samlede kurs for at gøre staten stærk til at håndtere krisen. Den er nødvendig og gør det lettere for os som borgere at acceptere, at vores hverdag ændres radikalt. En troværdig og fast håndtering, som vil blive husket som en stor del af løsningen på krisen.
Når vi igen kan trække vejret normalt, så må vi dog forlange af regeringen, at der kommer fokus på et demokrati i udvikling og ikke i afvikling. For vi kan sagtens leve med topstyring, så længe det er til vores fælles bedste, men det er det ikke i et ”normalt” samfundsliv.
Men hvis demokratiet skal udvikle sig – og det skal det efter vores tids største samfundskrise – så er løsningen ikke at topstyre mere og hyre den ene dyrt betalte rådgiver efter den anden, som gør regenter til skuespillere, og som ikke er i trit med befolkningen.
Socialdemokratiets grundlæggende værdier baserede sig netop på at forstå folket og være i dialog med folket. Det har den nuværende regering afblæst og har i stedet valgt at fjerne sig fra folket og gøre sig selv til marionetdukker, som ikke kan overraskes ved, at nogen trækker forkert eller giver et uventet hiv i snoren.
Hvad angår rigsfællesskabet, har jeg gennem en lang årrække været vant til tæt dialog med folketingspolitikere og også ministre, som har været modtagelige over for mine og andres input. Socialdemokratiet byggede med regeringsskiftet en høj mur af eksperter og rådgivere, hvis virkelighed så skal ligge til grund for vores fælles demokrati.
Jeg er stolt over den danske stats måde at håndtere coronakrisen samlet som en stærk stat. Men jeg forlanger, at tiden efter corona sætter fokus på udvikling af demokratiet til vores fælles bedste.