Fortsæt til indhold
Kommentar

Møgunger – kan I så passe jeres skole!

Det er et skråplan at blåstemple pjækkeri i skolen

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

I dag strejker skoleelever over hele landet for klimaet. Nogle steder er det endda med opfordring fra skolelederne. Ærligt talt, det er et privilegium at have gratis skolegang, og det at blive væk fra skolegang er en meget forkælet attitude. Der er jo intet som helst i vejen for, at man kunne demonstrere i morgen, lørdag. Effekten ville have været den samme.

Der er mange steder, også inden for EU, hvor de offentlige skoler ikke er noget at råbe hurra for. Jeg har lige været i Storbritannien for at se på deres skolevæsen, og det er ikke skoler, jeg vil sende mine egne børn på. Til gengæld er de danske skoler af høj kvalitet – dog med markante undtagelser, også i min egen kommune. Ude i verden er der mange steder, hvor børn drømmer om at komme i skole, typisk de steder, hvor klimaudfordringer gør livet endnu mere vanskeligt. Hjælper man de børn ved at pjække en fredag fra skole? Næppe! Det burde der måske være en voksen, som manede sig op til at fortælle f.eks. de demonstrerende børns forældre.

Som de fleste andre danskere er jeg også optaget af klimaspørgsmålet, men temperaturen stiger eller falder jo ikke af, at man bliver væk fra skole. Tværtimod så øges CO2-udslippet når curlingforældrene kører deres børn til klimademonstration!