Stresspanel: Børn skal lære livsmestring i skolen. Men vi voksne skal da løse problemerne i stedet for at lære børn at mestre dem!
Så kom den tredje anbefaling fra regeringens stresspanel. En af pointerne er, at der er behov for at sidestille fysisk og mental sundhed. Det er jeg enig i. Men hvad med om vi startede med at lære vokse den nye ABC at kende?
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Regeringens stresspanel vil have børns livsmestring på skoleskemaet link. Men efter min mening er fokus det helt forkerte sted.
Som jeg ser det, er det skudt helt ved siden af, at børn skal gives ansvaret for at kompensere for voksenlivets præstationsfokus, techgiganternes forretningsmodeller og sociale bevægelser i retning af mere ensomhed.
Ifølge Stresspanelet skal børn lære at forstå betydningen af at respektere andre, af at forholde sig kritisk til det, de ser og oplever på SoMe og af nære menneskelige relationer. Jeg er helt enig!
Men jeg tror simpelthen ikke, at de lærer det af et nyt skolefag på skemaet. Børn gør det, voksne gør – ikke det, de siger.
Derfor går vejen frem på to niveauer. Den ene er af strukturel karakter. Den anden handler om at lære voksne den nye ABC for mental sundhed at kende:
Du skal gøre noget aktivt.
Du skal gøre noget i fællesskab med andre.
Og du skal gøre noget meningsfuldt.
Hvis børn ser deres voksne mestre egen mentale sundhed, så følger de nok efter.
Tror du ikke?