Seniorer bygger bro ved folketingsvalget
I 11. time får de rigsfællesskabet til debat
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Det er oplevelsen af, at man som mennesker er forbundet, også selv om man først lige har mødt hinanden i dagligstuen.
Skal man diskutere Grønland og rigsfællesskabet, så er det gavnligt at invitere den ældre generation med. Det oplevede jeg i dag på Rude Strand Højskole. De klappede mig stort set ud, og det har jeg faktisk aldrig oplevet før. Der sker noget magisk, når man bliver lyttet til, og andre gør sig umage for at forstå. Det slår mig, at det er vores hævede parader, som forhindrer os i at lytte til hinanden. Jeg tror, at den ældre generation, som også har historien med, kan hjælpe os med at få den gode og nødvendige samtale i gang. Derfor vil jeg forsøge at inddrage ældre i debatten.
Fremtidens paneldebatter bør orientere sig mere i at være samtaler, hvor vi finder ud af, hvad danskerne vil. For nu har vi brugt seks år på at identificere grønlænderes og færingers behov. Nu er det danskernes tur. Og derfor bliver det interessant at høre, hvad danske partier kan diske op med til folketingsvalget.
Jeg er meget spændt på det kommende folketingsvalg, som jeg tror vil få rigsfællesskabet på dagsordenen. Ja, faktisk ved jeg, at det kommer til at ske. Og det er en euforisk følelse.
Jeg peger på fjernelse af grænsehindringer, sænkelse af flypriser i rigsfællesskabet, fokus på grønlandsk og færøsk identitet, opgør med offerrollen og rigsfællesskabet på skoleskemaet mm.
Rigsfællesskabet til tørre. Foto: privat
https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-01661
Det var også i 11. time.