Fortsæt til indhold
Første Verdenskrig

Min farfar var Tysklands sidste håb. Første nat på posten lærte han for alvor sit “fadervor“

Under Første Verdenskrig blev min farfar, Christian Petersen, som 17-årig sendt til Vestfronten som tysk soldat. En voldsom oplevelse i toppen af et træ gav ham en lektie for livet, der er værd at tænke over.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

<HA.4.203>Peter Rosendal er weekendredaktør på Jyllands-Posten. I den seneste tid har han tænkt meget på sin farfar.<AS><cutline_credit>Foto: <HA.4.0><HA.4.200>Stine Bidstrup<HA.4.0></cutline_credit>

Er der en gud? Mange moderne mennesker vil uden tøven svare nej – selv her i den søde juletid.

Men måske er svaret ligegyldigt, fordi det er selve troen, der er det vigtige. Den kan hjælpe os i livets allersværeste stunder. Lyt en gang til denne fortælling fra min farfar, der lærte noget om livet i en enetime med ”Vor Herre”, da han overlevede Første…