Fortsæt til indhold
Kommentar

Danmarks bedste ide har vundet kr. 100.000 i præmie og afhjælper hiv og hepatitis

Giveren er privat, og modstanderen er kommunen, som ikke vil gøre det muligt.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Den 17. januar 2018 kårede OPR-Virksomhedslån i samarbejde med Ekstra Bladet, Martin Thorborg (Jubii) samt Christina Hembo (Christina Watches) Danmarks bedste ide. Da jeg så videoen på ekstrabladet.dk, hvor vinderen Allan Hylbech, der har fået ideen til ”SWOPBOX”, får overrakt præmien, blev jeg lidt rørt. Her er en mand, som utvivlsomt ikke har fundet på denne ide for at blive ekstremt rig, men som arbejder på sin ide for at gøre en forskel for folk ”på kanten”. Det eneste minus er, at hver gang han forsøger at gøre en forskel, modarbejdes han af det offentlige bureaukrati i Danmark. Men først til selve ideen omkring SWOPBOX.

Danmarks bedste ide

Om det er Danmarks bedste ide, skal jeg ikke gøre mig klog på, men det er i hvert fald, hvad dommerpanelet og læserne på Ekstra Bladet stemte på som den bedste ide. Hvad går Danmarks bedste ide så ud på?

SWOPBOX er startet af Alan Hylbech, som står bag et rigtigt fint projekt, som kan redde liv ved at give pant for brugte kanyler. Konceptet fungerer i Holland med tøj, men SWOPBOX er designet til at betjene stofbrugere i det offentlige byrum og mindske kanyleaffald i de københavnske gader.

SWOPBOX er en kanyle-retur-automat, der gør gaden sikker for beboere og stofbrugere ved at fjerne sprøjteaffald fra bybilledet. SWOPBOX er et lokalt dansk initiativ. Det eksisterer kun i Danmark og har derfor et stort potentiale for at sprede sig til andre byer i Europa og resten af verden, således at vi i Danmark kan profitere på at hjælpe mennesker i andre storbyer.

Sådan fungerer det: Når stofbrugeren afleverer sin brugte kanyle, spytter automaten en to-krone og et nyt kit ud, og det på alle døgnets tidspunkter. Det sikrer et bedre gademiljø, gladere beboere og en håndsrækning til stofbrugerne.

Fakta:

• Der bliver samlet 12.000 kanyler op på Vesterbro om ugen.
  • Det koster 2 kr. at samle et cigaretskod op fra gaden, 8 kr. for et stk. tyggegummi. Der findes ingen beregninger for kanyleaffald.
  • København har omkring 6.000 stofbrugere.
  • En stofbruger med hiv koster i snit sundhedssystemet 70.000 kr. om året.
  • En undersøgelse blandt 600 stofbrugere i København og på Fyn viser, at 90 procent lider af hepatitis C. Det overvældende procenttal skyldes, at stofbrugerne smitter hinanden ved at genbruge kanyler.

Tryghed

Min kæreste og jeg flyttede for nylig til Østerbro i København, og inden da talte vi meget om de forskellige områder i København, og min klare holdning var, at Vesterbro i København ville være et ”hårdt” sted at bo. Et sted, hvor der ligger kanyler på gaden, og hvor man ser samfundets skyggeside, når man går en tur gennem Istedgade. Med SWOPBOX behøver forældre ikke at være bekymrede for, om børnene finder kanyler under deres leg i gården eller i børnehaven. Stofbrugerne kan samtidig føle sig trygge ved at bruge rent værktøj. Det er, hvad jeg vil kalde en win-win-situation.

Bureaukrati i det offentlige

SWOPBOX har haft flere møder med de forskellige borgmestre i København blot for at få tilladelse til at sætte deres bokse op, således at misbrugerne kan få rene kanyler, når de afleverer de brugte. Men hver gang de holder et møde med en af forvaltningerne, sendes de videre i systemet, og det hele virker som om, at der blot er bureaukrati for bureaukratiets skyld. Frank Jensen sender den videre til Morten Kabell, og Morten Kabell sender den retur til overborgmesteren. SWOPBOX har selv lavet denne video vedrørende modstanden fra de offentlige myndigheder.

Et bureaukratisk problem, der blot omhandler en tilladelse til at sætte kanyleboksene op, og som i sig selv volder problemer. Det burde i dagens Danmark være ligetil at give tilladelse til, at vi ikke skal se på brugte kanyler i det københavnske bybillede.

Noget andet er selvfølgelig finansieringen, jeg kan godt forstå, at det volder problemer at få staten til at finansiere projekter, men det er et underordnet problem. I første omgang skal der blot gives tilladelse til at sætte retursystemet op. Men indtil videre må Swopbox nøjes med gevinsten fra konkurrencen.