Slut med brochurer om uspoleret natur
Liebhavermægleren Pernille Sams kalder beslutningen ”landskabssvineri” og en ”vesterhavskatastrofe”.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Folketinget og siden byrådet i Ringkøbing har vedtaget at bygge kystnære vindmøller. Jeg mener, det er en forkert beslutning af Folketinget og energiminister Lars Christian Lilleholt at bygge ca. 20 vindmøller på 190 meter. Men idéen blev taget imod med åbne arme af byrådet i Ringkøbing.
Vindmøllerne vil altså være næsten lige så høje som pylonerne på Storebæltsbroen. De vil komme til at stå 4-10 km ude i havet ud for et fredet klitareal, 6.000 sommerhuse og en af Danmarks bedste badestrande, hvor man end ikke må sætte en bænk op i landsskabet for at nyde den uspolerede solnedgang.
Byrådet mener, at vindmøllerne vil give ca. 30-50 arbejdspladser på Hvide Sande Havn. Det samme byråd reklamerer med den uspolerede natur, de store vidder m.m. Nu må turistbrochurerne skrives om, siger liebhavermægleren Pernille Sams, som har været ude at vurdere mit hus med havudsigt i Klegod.
Hun kalder beslutningen ”landskabssvineri” og en ”vesterhavskatastrofe”, og hun mener, at det vil påvirke attraktionsværdien i hele området, hvilket vil give et betydeligt fald i turister og indtægter, og måske hundredvis af arbejdspladser vil gå tabt. Alene mit hus, mener hun, vil tabe flere millioner kroner i værdi, og tabene vil gælde for hele området.
450 husstande i området har betalt 4.000 kr. hver for at søge om erstatning hos Taksationskommissionen. Det er den største sag i Danmark, siden havvindmøller blev opfundet. Husene i området vil måske falde op til 1 mia. kr. i værdi, hvilket betyder, at alle huse må omvurderes og betale mindre i ejendomsskat, hvilket igen vil være et kæmpe tab for Ringkøbing-Skjern kommune, som ikke har tænkt på konsekvenserne af sin beslutning.
Jeg er bestemt ikke imod grøn energi. Men flyt vindmøllerne mindst 20 km ud i havet eller placer dem ved Horns Rev, så er alle tilfredse.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.