Baseret på et skøn
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Den 18. marts 2012 spurgte en læser i Newton, hvordan man udregner, hvor mange mennesker der dør af en given luftforurening som f.eks. brændeovnsrøg. Professor Torben Sigsgaard ved Aarhus Universitet konkluderede efter en længere redegørelse, at man ikke med sikkerhed kan sige, hvor stor en sundhedsrisiko brænderøg udgør.
Dette er essensen i debatten omkring brændeovne og røgen fra brændefyring. Derfor forekommer det mig lidt skråsikkert, når Kåre Press-Kristensen 24/2 skriver, at »forurening fra brændefyring hvert år er skyld i, at 550 danskere dør for tidligt, mens 330.000 danskere får luftvejslidelser.«
Disse oplysninger er alle uden undtagelse baseret på et skøn, idet jeg tvivler på, at man rent faktisk har gennemgået 550 sygejournaler for at finde ud af, hvad de pågældende rent faktisk døde af.
At der er tale om et skøn, og dermed en oplysning, der er usikker, fremgår også af den rapport fra DCE, som KPK omtaler. Den er på 148 sider og indeholder mange grafer og formler og også oplysninger om andre luftforureningskilder som transport og andre mobile kilder, industri og landbrug, der tegner sig for en stor del af den samlede luftforurening, således at man sagtens kan forestille sig, at en del af de 550 dødsfald måske kan skyldes disse andre forureningskilder.
Der har tidligere været tale om 400 dødsfald på grund af brænderøgsforurening, og også dette tal er baseret på et skøn.
Jeg mener, at man skal være varsom med at betragte disse tal som fakta og på denne baggrund foreslå en beskatning af en stor del af befolkningen. Jeg finder også, at man overser alle de havegriller, der befinder sig i mange haver rundtomkring, og som udsender langt flere røgskyer – og andre lugtgener – end de der kommer fra en fornuftigt og korrekt fyret brændeovn.
Hertil kommer, at megen luftforurening kommer udefra. Prøv at se på en globus, og hvis man har fundet Danmark, kan man se, hvad Danmark ligger omgivet af, og man kan være sikker på, at der også fyres med brænde i disse lande. Mange partikler kan transporteres hundredvis af kilometer gennem luften. Tænk på det islandske vulkanudbrud, der lammede lufttrafikken i en stor del af Vesteuropa, eller Tjernobyl, hvor man konstaterede udslippet i Sverige.
Jeg afviser ikke, at røgforgiftning kan være skadelig, men jeg synes, at man skal være forsigtig med at anvende skønsmæssige antagelser, der ofte er betinget af andre faktorer, som måske ikke engang er aktuelle, som kendsgerninger, der kan danne grundlag for beskatning.
Det samme gør sig gældende, for så vidt angår de samfundsmæssige omkostninger, der også er baseret på et skøn. Jeg kan i hvert fald ikke se, hvorledes man er kommet til disse tal.