Mette Bock: Løft blikket, Mogens Jensen
Når regeringen foreslår at sælge TV 2, skyldes det ganske enkelt, at virkeligheden har forandret sig. Og det sker ikke for at genere hverken danskerne eller Socialdemokratiets medie- og kulturordfører, Mogens Jensen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det er mig en gåde, at Socialdemokratiet, der historisk set har været bannerfører for mange gode reformer op gennem 1900-tallet, i dag er så forstenet, at man uden underdrivelse kan betegne partiet som Folketingets mest reaktionære. Alt er tilsyneladende godt, intet må forandres, og ethvert forslag om fornyelse betegnes som ond ideologi og et slet skjult ønske om at genere danskerne mest muligt.
Det er naturligvis ikke tilfældet. Når regeringen foreslår at sælge TV 2, skyldes det ganske enkelt, at virkeligheden har forandret sig. Da tv-stationen blev etableret i 1988 som en statsejet og statsstøttet tv-station, var det på baggrund af et ønske om at bryde DR’s monopol.
Det er for længst brudt, og i dag findes der et væld af udbud. Hertil kommer, at TV 2 er en rigtig god historie om, hvordan statsstøtte kan bruges som fødselshjælper. TV 2 har ikke modtaget en krone i statsstøtte gennem de seneste mange år, stationen hviler økonomisk i sig selv. Det er en flot, flot udvikling. Derfor bør staten trække sig som ejer. Barnet er født, og det er levedygtigt. Det er overordentligt vanskeligt at forklare andre lande, der ikke har frie medier, hvorfor den danske stat skal eje hele to store medieinstitutioner. »Den danske stat sidder jo selv massivt på medierne,« som en kinesisk politiker sagde til mig, da jeg for nogle år siden udfordrede kinesernes forhold til landets medier.
Sagen er den, at staten skal understøtte, ikke overstyre. Medierne udvikler sig i et eksplosivt tempo, og tiden er kommet til at diskutere mediernes fremtidige rammevilkår. Den diskussion skal vi have gennem hele 2017, og jeg ønsker at inddrage både medierne selv, politikere fra alle partier og borgerne. Der er bred politisk enighed om, at vi ønsker at sikre dansksproget og dansk produceret kvalitetsindhold. Og det er en myte, at det kun er statsejede eller statsfinansierede medier, der kan levere kvalitet og public service.
Vi – også Mogens Jensen og Socialdemokratiet – skal løfte hovederne og se ind i den virkelighed, vi lever i. I et salg af TV 2 er der intet til hinder for, at vi pålægger køberen public service-forpligtelser. Med et salg af TV 2 kombineret med en fokusering af DR er der god mulighed for, at andre mediehuse får fair konkurrencevilkår, så de i højere grad får mulighed for at bidrage med solid kvalitet og dansk indhold til borgerne.