Kære Danmark, vær nu lidt naiv med mig
Indtil videre kan jeg roligt fortælle, at jeg endnu ikke har mødt en så flygtningevenlig person som mig selv. Det betyder også, at jeg tit får at vide, at jeg er naiv og nok skal blive klogere.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg er en elev i 1. g på Silkeborg Gymnasium, som er Danmarks største gymnasium. Jeg har efterhånden gået på fire skoler, og aldrig før har jeg oplevet så meget mangfoldighed, som jeg gør nu. Samtidig med det bliver jeg ældre, klogere og fornuftigere – på nogle punkter altså.
I min fritid hører jeg til tider politiske foredrag, er medlem af et ungdomsparti, og på gymnasiet har jeg valgt en linje med samfundsfag som et linjefag. Det betyder også, at jeg konstant lærer om andre folks holdninger og meninger. Noget, jeg synes, er så spændende og vigtigt.
Samfundsfag er i øjeblikket det, der interesserer mig mest, så jeg er efterhånden begyndt at samle mere viden omkring samfundet end den gennemsnitlige elev i 1. g. Det betyder dog ikke, at jeg kan kalde mig kvalificeret nok til at debattere med de kloge hoveder, men jeg synes nu, at det er sjovt at prøve.
Det skaber en kæmpe frustration
Debatten omkring flygtninge har jeg dog taget op med nogle, jeg lidt bedre kan hamle op med. Familiemedlemmer, veninder og medstuderende. Indtil videre kan jeg roligt fortælle, at jeg endnu ikke har mødt en så flygtningevenlig person som mig selv. Det betyder også, at jeg tit får at vide, at jeg er naiv og nok skal blive klogere. Det skaber en kæmpe frustration.
Det er oftest voksne, som aldrig har snakket med en flygtning. Altså ældre mennesker, som måske er lidt mere trætte af det hele, end jeg er, og har opbygget mange fordomme omkring andre kulturer end den danske. Skræmmehistorier fylder enormt meget. Hvorfor skal de få ødelægge det for de mange?
Har set det stik modsatte
»Jeg gider simpelthen ikke flygtninge, der kommer og nasser på samfundet.« En sætning folk altid bruger. Aldrig har jeg haft en debat omkring flygtninge, hvor den sætning ikke er dukket op. Jeg kan også sagtens se, hvad folk mener. Folk der kommer herop til Danmark, ikke lærer sproget, ikke arbejder og bare vil leve af kontanthjælp i en ghetto et sted omkring Aarhus.
Nej, det er ikke ”fedt”. Vigtigt er bare at bide mærke i, at det langt fra er tilfældet for alle flygtninge.
Der, hvor en stor del af min forståelse for argumentet svækkes, er, at jeg aldrig selv har set det med egne øjne, men derimod det stik modsatte. Hver eneste morgen sidder jeg i bus med flygtninge, som skal på sprogskolen. Jeg har flere gange oplevet, at de starter samtaler med os studerende, som er på vej til gymnasiet. Spørger om vi har familie, hvor vi går i skole, hvad vi hedder og så videre.
Det flotte ord: integration
De vil gerne være venner på Facebook og deltager i arrangementer, som eksempelvis Dansk Flygtningehjælp Ungdom arrangerer – en skøn organisation, jeg selv har meldt mig ind i for nylig. Jeg tror nemlig på det halvstore, flotte ord: integration. Hjælp dem ind i samfundet og giv plads til, at de kan være dem selv. Langt de fleste er jo mennesker, som gerne vil have en uddannelse, et arbejde, familie og venner.
Samtidig har jeg fuld forståelse for, at de ikke smider deres egen kultur i skraldespanden, så snart de har fået et tag over hovedet. Derfor har jeg aldrig kunnet forstå de mange danske partiers argument om, at de skal indordne sig under den danske kultur for at kunne bo her.
Jeg er nemlig overbevist om, at mange af de danskere i tilfælde af krig i Danmark da slet ikke ville give slip på deres ”danskhed”.
Alt det gode ved Danmark
Hvis de var tvunget til at flygte fra kummerlige forhold, vold og ulykke, tvivler jeg stærkt på, at de ville opgive alt det gode, som de forbinder Danmark med. De danske værdier, det danske sprog, og hvad man nu ellers kan finde på af danske ting. Jeg håber inderligt, at folk kan følge det lille udsnit af min tankegang – bare en smule i det mindste – og vil hjælpe lidt til, at vi kan få integreret nogle mennesker, som er flygtet fra død og rædsel.