Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Når broen lukker

Så kom de berygtede storme atter hen over Danmark. Heldigvis blev stormskaderne ikke i det omfang, som tidligere er kendt, men alligevel storme, der er med til at ryste visse dele af Danmark, og her specielt infrastrukturen.

En ting er, at kronprinsen kan passere Storebæltsforbindelsen uden problemer, fint med det. Men meget mere problematisk er det med den øvrige trafik, og her helt specielt erhvervstrafikken.

Jeg har en fornemmelse af, at ved enhver given vindstyrke bliver broen bare lukket for al trafik, uanset hvordan vindretningen er, om det er øst-vest eller nord-syd, stopper man al trafik. Man stopper også al trafik, uanset om det er en let personvogn, personvogn med campingvogn eller tungt læssede køretøjer, der totalt vejer mellem 30 og 40 tons, og som disse vindstyrker bestemt ikke vælter.

Det må være muligt for de bemyndigede personer, der tager vare om Storebæltsforbindelsen, at skelne mellem f.eks. vindretningen. Der er ikke de samme faremomenter, da broen ligger i øst-vestlig retning, når vinden også kommer i denne retning. Selvfølgelig er der andre faremomenter, skulle vinden dreje i nord-syd.

Lige så vigtigt er det, at varerne kan transporteres, og her tænker jeg specielt på friske levnedsmiddelprodukter, levende dyr m.m. i denne kategori, at de ikke ”bare” skal holdes tilbage, fordi det er en generel holdning og vedtagelse. Det er intet problem for myndigheder at kontrollere læssede biler for, hvilken vægt eller lasteforhold de har. Det kan ske ved at køre over en elektronisk vægt, eller det kan ske ved, at man tager et blik ind i lastbilerne, og så kunne disse vigtige transporter overføres med nedsat hastighed.

Alternativet må være, at politikerne nu langt om længe får øjnene op for, at her er virkelig et problem med hensyn til vejrforhold at passere Storebælt.

Der har været tale om en Kattegat-forbindelse, som måske kunne give god mening, men de store investeringer på over 100 mia. kr. er det for tiden ikke mulig at etablere, og det vil også være en alt for stor indgriben i andre vigtige infrastrukturprojekter. Det er politikernes ansvar, at man tager hånd om problemerne, og derfor håber jeg, at vor transportminister vil tage det ansvar på sig og foretage hurtige handlinger, så vi kommer ud over disse problemer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.