Når broen lukker
Så kom de berygtede storme atter hen over Danmark. Heldigvis blev stormskaderne ikke i det omfang, som tidligere er kendt, men alligevel storme, der er med til at ryste visse dele af Danmark, og her specielt infrastrukturen.
En ting er, at kronprinsen kan passere Storebæltsforbindelsen uden problemer, fint med det. Men meget mere problematisk er det med den øvrige trafik, og her helt specielt erhvervstrafikken.
Jeg har en fornemmelse af, at ved enhver given vindstyrke bliver broen bare lukket for al trafik, uanset hvordan vindretningen er, om det er øst-vest eller nord-syd, stopper man al trafik. Man stopper også al trafik, uanset om det er en let personvogn, personvogn med campingvogn eller tungt læssede køretøjer, der totalt vejer mellem 30 og 40 tons, og som disse vindstyrker bestemt ikke vælter.
Det må være muligt for de bemyndigede personer, der tager vare om Storebæltsforbindelsen, at skelne mellem f.eks. vindretningen. Der er ikke de samme faremomenter, da broen ligger i øst-vestlig retning, når vinden også kommer i denne retning. Selvfølgelig er der andre faremomenter, skulle vinden dreje i nord-syd.
Lige så vigtigt er det, at varerne kan transporteres, og her tænker jeg specielt på friske levnedsmiddelprodukter, levende dyr m.m. i denne kategori, at de ikke ”bare” skal holdes tilbage, fordi det er en generel holdning og vedtagelse. Det er intet problem for myndigheder at kontrollere læssede biler for, hvilken vægt eller lasteforhold de har. Det kan ske ved at køre over en elektronisk vægt, eller det kan ske ved, at man tager et blik ind i lastbilerne, og så kunne disse vigtige transporter overføres med nedsat hastighed.
Alternativet må være, at politikerne nu langt om længe får øjnene op for, at her er virkelig et problem med hensyn til vejrforhold at passere Storebælt.
Der har været tale om en Kattegat-forbindelse, som måske kunne give god mening, men de store investeringer på over 100 mia. kr. er det for tiden ikke mulig at etablere, og det vil også være en alt for stor indgriben i andre vigtige infrastrukturprojekter. Det er politikernes ansvar, at man tager hånd om problemerne, og derfor håber jeg, at vor transportminister vil tage det ansvar på sig og foretage hurtige handlinger, så vi kommer ud over disse problemer.