Regeringen frihedsberøver ungdommen, hvis den fjerner SU'en
Regeringen foreslår at fjerne SU for 81.000 unge. Det fratager os den frihed, der gør Danmark til et veluddannet land.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
SU handler ikke bare om cafépenge, nyt tøj og ferier. Den handler om at give myndige unge frihed fra deres forældre. Regeringen foreslår at fjerne SU fra hjemmeboende med en samlet forældreindkomst på 710.000 kr. om året før skat – svarende til lige over halvdelen af dem, der modtager hjemmeboende SU. Det holder os unge økonomisk fastbundet til vores forældre.
Det er et kæmpe løftebrud fra regeringens side, når man først taler om social retfærdighed og bevarelse af SU, men derefter fjerner den for familier med “høje indkomster”. 29.584 kr. før skat per forælder skal der til for at være højtlønnet og derfor uberettiget til hjemmeboende SU i regeringens øjne. Man er åbenbart højtlønnet som familie, der er pædagog og brandmand.
Der er unge, som ikke er på god fod med deres forældre, selvom de er hjemmeboende. De findes blandt mine venner, og de findes i alle økonomiske luftlag. Jeg hører ofte, at de ikke vil være afhængige af deres forældres velvilje. For hvad nu, hvis der bliver sagt nej? Måske vil de købe en bog, som ikke passer med forældrenes politiske synspunkt, eller være sammen med venner, som forældrene misbilliger.
SU’en får en hverdag til at hænge sammen ved siden af studiet, hvor man ikke behøver at få økonomisk hjælp fra sine forældre. Den forhindrer, at forældrene kan bruge økonomi som kontrolværktøj over for deres myndige børn. Det giver en vigtig frihed.
Jeg ved godt, at nogle vil kalde mig pivet og privilegeret, fordi jeg ikke ønsker at få frataget den økonomiske understøttelse fra staten, som man får, fordi man studerer. Men den frihed, som SU’en skaber, er enormt vigtig som studerende. Når man er myndig, bør man ikke være tvunget til at bede sine forældre om en økonomisk håndsrækning. Man bør heller ikke være tvunget til at arbejde ved siden af et fuldtidsstudie.
Hvis man skal klare sig godt, komme igennem sin uddannelse og blive den grundsten på arbejdsmarkedet, der så ofte bliver efterspurgt, må man have tid til at fokusere på sine studier. Det gælder særligt for de fagligt svage, som i forvejen kæmper med at få deres studenterhue eller lærepladsaftale.
Derfor er det vigtigt, at vi beholder den hjemmeboende SU for alle, uanset forældres indkomst. Den giver ro til at fordybe sig i sin uddannelse.
Unge er i dag stressramte i skræmmende mængder. Det er derfor en helt bizar idé at fjerne det frirum, som SU’en skaber, hvis man ønsker, at vi fortsat skal være blandt de bedst uddannede lande i verden.