Bloker netkrigerne, hver gang du møder en af dem
Vi må spørge os selv, hvad vi gør ved den bølge af vrede, der vælter ind over nettet?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det er ikke bare irriterende og intimiderende, men også et demokratisk problem, at en lille håndfuld ofte halvgamle mænd opfører sig så aggressivt og hadefuldt på internettet, at de får andre, oftest kvinder, til at løbe skrigende bort.
Det er et demokratisk problem, fordi den digitale debat på de sociale medier på den måde defineres af ganske få hadefulde tastaturkrigere, der ekskluderer stadig flere medborgere.
Det drejer sig om halvanden procent af brugerne, der står for de hadefulde angreb på sociale medier, viser tal fra tænketanken Os & Data. De opdagede også, at hvert 20. opslag var hadefuldt, surt eller aggressivt. Men ikke nok med det. De hadefulde angreb smitter ned i kommentarfelterne, der også præges af den hårde og negative tone.
Problemet bliver ikke mindre af, at vrede, surhed og aggressivitet giver klik og interaktion på såvel såkaldt sociale medier som i de redigerede nyhedsmedier.
Selv om der altså ikke er mange netkrigere, har de udviklet sig til en udfordring, vi må og skal tage stilling til, hvis vi har demokratiet kært.
Vi må spørge os selv, hvad vi gør ved den bølge af vrede, der vælter ind over nettet? Mit råd lyder: Bloker netkrigerne, hver gang du møder en af dem.
Vi må spørge os selv, om ikke digital vold bør sidestilles med fysisk vold? Og om ikke grænsen for ytringsfrihed går dér, hvor straffeloven begynder?
Jeg vil til min dødsdag kæmpe for ytringsfrihed som en menneskeret, men jeg anerkender også, at vi må sætte en stopper for, at ganske få fratager flertallet lysten til at deltage i samfundsdebatten.
Fra private grupper på f.eks. Facebook ved vi, at det kan lade sig gøre at smide tastaturkrigere og andre ballademagere ud af grupperne. Når de kan finde ud af det, må det også kunne lade sig gøre at regulere medierne mere generelt.
Kan algoritmerne ændres, så de ikke længere favoriserer konflikter, angreb og aggressivitet? Kan vi forlange af redigerede medier – fra TV 2 og DR til den mindste lokalavis – at de også redigerer deres kommentarspor på nettet, sådan at hadefulde angreb, misvisende påstande og nedværdigende omtaler undgås?
Og hvornår kommer vi så langt, at vi – eventuelt via EU – kan bede de globale mediegiganter om det samme? Indtil det sker, kan vi hver især gøre vores ved at blokere krigerne, når de dukker op i vores spor på nettet.