Det er svært at få øje på folkestyret i Danmark
Politikerne glemmer vælgerne i deres jagt efter magt.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det hedder sig, at vi har folkestyre i Danmark … men jeg synes, det bliver sværere og sværere at få øje på.
På valgdagen, hvert fjerde år i tidsrummet kl. 8 til kl. 20, har vi folkestyre. Derefter skal stemmer tælles op, og vi venter alle spændte på, hvem der er gået frem, hvem der er gået tilbage, hvem der er vinder – og hvem der er taber. Når optællingen så er færdig, begynder et rivegilde ud over alles forstand. Nogle steder et rent blodbad.
Under valgkampen svirrer det i luften med ord som ”jeg vil kæmpe for”, ”vi skal have mere velfærd”, ”flere varme hænder”, ”jeg går ind for bedre skoler”, ”vi skal blive bedre til at samarbejde” osv. Vi får stukket brochurer af glittet papir i hænderne, og vi ser valgplakater med velfriserede kandidater med deres mest troværdige udtryk.
På valgnatten får man indtryk af, at politikerne helt har glemt, at det er borgernes stemmer, der skal danne grundlag for forhandlingerne. Som en politiker sagde på tv: »Nu handler det ikke om stemmer, nu er det politiske spil i gang.« Problemet er, at vor tids politikere dyrker politik som deres personlige karriere og ikke som folkets tjenere. De skifter parti og mening på valgnatten og dagene efter valget. Undskyldninger og forklaringer er der masser af, men den mest brugte er for at få mest mulig indflydelse.
Jeg tror på, at man for at komme denne kaotiske og forvirrende situation til livs først og fremmest er nødt til at kræve ordentlighed hos politikerne. Men også at vores demokrati indfører borgmestervalg før kommunevalg. Det er så efterfølgende den borgmesterkandidat med flest personlige stemmer, som efter valget leder forhandlingerne.