Jeg har ikke tillid til jer, der skal passe på os
Historieløse politikere har i årtier forsømt det væsentlige: at sørge for Danmarks sikkerhed. Prisen betaler vi nu.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Gennem min barndom, ungdom og første mange år af mit voksenliv (jeg er født i 1948) frem til årtusindskiftet var der en kontrakt mellem borgerne og politikerne. Den var kort og godt: »Aldrig igen en 9. april.« Igen og igen gennemsyrede det ledende politikeres argumentation og handlinger.
Denne kontrakt har statsministrene siden 2001, Anders Fogh Rasmussen, Lars Løkke, Helle Torning, Mette Frederiksen brudt!
De har haft travlt med at nedbryde det danske forsvar, bedst karakteriseret ved tidl. forsvarsminister Nick Hækkerup og tidl. forsvarsminister Trine Bramsen. Begge har med deres statsministres velsignelse nedbrudt ledelsesstrukturen i Forsvaret.
Nævnte statsministre har med deres politik og løbende reduktioner af det danske forsvar bragt Danmark i en situation, hvor vi ikke er i stand til at forsvare os selv.
Tidligere var kravet til det danske forsvar, at vi skulle kunne forsvare os, til der kom undsætning fra Nato-allierede. Dette er vi ikke i stand til nu.
De nævnte statsministre har qua deres historieløshed og jagt på hurtige stemmer forbrudt sig mod den tillid, der fra 1945 og frem til årtusindskiftet var mellem borger og politikere omkring forsvaret af Danmark. Deres ansvar som statsministre var og er at varetage Danmarks og dermed borgernes og landets sikkerhed.
Som ledere af Danmark er deres ansvar netop at kunne tage højde for og ansvar for Danmarks sikkerhed.
De har fejlet, ikke fordi det har manglet på advarsler, men fordi de har valgt de lette løsninger.
Vi har i dag en statsminister, som har vist, at hun er dygtigt til at puste sig op, blæse kriser op, men panikker, når det bliver kritisk.
Dette sås især under minkskandalen, hvor der absolut skulle tages en beslutning på 24 timer, bare fordi en embedsmand sagde »Wuhan!«.
Hun og ledende embedsmænd panikkede, til trods for at alle kunne se og burde vide, at de pågældende mink ikke kunne slås ihjel inden for de nærmeste uger, da kapaciteten til at slå mink ihjel ikke var tilstrækkelig.
Jeg er ikke tryg ved, at de nuværende politikere i regeringen evner at håndtere den skærpede situation, som er opstået med Ruslands aggressive fremfærd.