Politikere, I skubber os væk
Politikerne svigter deres ansvar og polariserer vælgerne. Derfor er der ikke noget at sige til, at danskerne vender partierne ryggen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
I JP har man de seneste uger kunnet læse om de unges vælgerflugt fra de traditionelle partier, særligt Venstre og Socialdemokratiet. Jeg forstår ikke helt overraskelsen.
Det er ikke kun de unge, der er frustrerede over politikerne. Jeg er 56 år og har altid fulgt aktivt med i politik og stemt ved samtlige valg, siden jeg fik mulighed for det. Jeg har engageret mig i debatten og insisteret på, at alle, der har ret til at vælge, skal udnytte denne ret. Jeg har sågar engang været medlem af et parti. Men det er slut nu.
Jeg har ikke tal på, hvor mange gange politikerne har svigtet i forhold til det, vi forventer af dem. Hæderlighed og retskaffenhed er væk. Og det gælder hele spektret: Venstres løgn om, at det aldrig ville støtte en regering ledet af Mette Frederiksen, Lars Løkkes egocentriske kaosridt, som sammen med Inger Støjbergs rigsretssag decimerede Venstre og de facto smadrede et borgerligt alternativ til Socialdemokratiet.
I særlig grad har Mette Frederiksens håndtering af corona vist, hvor magtbegærlig og uhæderlig hun i mine øjne er. Hun nedlagde et helt erhverv på mindre end et døgn og udskrev en regning til skatteyderne (dig og mig) på hele 30 mia. Efterfølgende er hun naturligvis løbet fra alt ansvar og har endda aktivt forsøgt at forhindre offentligheden i at få adgang til dokumenter og sms’er, der kunne belyse hendes ansvar. En sådan ulovlig beslutning skal og bør have konsekvenser. Det ville den have haft alle andre steder end i Folketinget.
Man kunne også nævne de seneste 40 års svigt i forhold til indvandring, som gør, at vi har udsigt til at komme i mindretal i vores eget land om føje år. Eller de tusindvis af kriminelle, der har begået grov kriminalitet i Danmark og som følge deraf har fået en udvisningsdom, nogle endda op til flere. De befinder sig stadig i landet, fordi vores politikere har deponeret danskernes sikkerhed hos en aktivistisk domstol i Bruxelles. Og jeg kan ikke stemme dommerne i Bruxelles ud, selvom jeg går til stemmeurnen.
Eller venstrefløjens vanvittige krænkelseskultur og fokus på woke, LGBT+ og klimahystader som Greta Thunberg. Deres accept af vold som middel, når bare det går ud over Pia Kjærsgaard, Anders Fogh Rasmussen eller Rasmus Paludan.
Så kære politikere, meningsdannere og lederskribenter. I har alle et ansvar for at polarisere vælgerne. Ligesom de amerikanske vælgere ikke gad at høre mere om woke, LGBT+ og klimahysteri som clickbait og derfor stemte på en vanvittig mand som Trump, løber vi den samme risiko i Europa – og Danmark – hvis vi ikke snart får politikere og medier, der fokuserer på det væsentlige: få stoppet indvandringen og smidt de kriminelle af slagsen ud (drop konventionerne om nødvendigt), få genoprettet tilliden og forenklet vores skattesystem, så borgerne igen kan forstå, hvad de betaler i skat – og sørg for et troværdigt forsvar af vores lille land. I en fart.
Det er ikke nok med båltaler og beslutninger. Der skal handling til. Hvis mink-erhvervet kan nedlægges på 15 minutter, kan det vel også lade sig gøre at opføre en ammunitionsfabrik på under seks år – endda lovligt! Kom nu, inden I skubber os ud i ekstremerne – eller vi helt bliver væk.